وردپرس چیست؟

"وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای ساخت انواع وب‌سایت بدون نیاز به کدنویسی است که به صورت متن‌باز و رایگان ارائه می‌شود."

نصب سایت وردپرس روی سرور اوبونتو

نصب سایت وردپرس روی سرور اوبونتو

وردپرس (Wordpress) یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) چند سکویی رایگان و منبع آزاد است که برای ساخت انواع وب‌سایت و وبلاگ بدون نیاز به کدنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدا وردپرس فقط یک سیستم رایگان وبلاگ‌نویسی بود که قابلیت‌های خوبی را به وبلاگ نویسان ارائه می‌داد و بعد به شکل یک سیستم مدیریت محتوا یا نرم‌افزار متن باز برای مدیریت محتوای سایت‌ها معرفی شد.

وردپرس با زبانه برنامه نویسی PHP توسعه یافته و از پایگاه داده MySql استفاده می‌کند. همچنین نسخه‌ای از وردپرس برای پایگاه داده PostgreSQL موجود می‌باشد. وردپرس ادامه راه پروژه موفق b2/cafelog که یک ابزار وبلاگ‌ نویسی است، در سال 2003 می‌باشد. این نام را کریستیان اِسلِک، یکی از دوستان مت چارلز مولنوگ (Matthew Charles "Matt" Mullenweg)، یکی از توسعه دهندگان اصلی وردپرس پیشنهاد داد و از آن موقع به بعد وردپرس با سرعت پیشرفت بسیار زیاد تبدیل به معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزار برای ساخت سایت و وبلاگ بدون نیاز به کدنویسی شد. در حال حاضر بیشتر از 455 میلیون وب‌سایت در سراسر جهان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند.

تاریخچه وردپرس

پروژه سیستم مدیریت محتوای وردپرس توسط «مت چارلز مولنوگ» پایه‌گذاری شد. یک وب‌اپلیکیشن منبع آزاد که بیشتر وبلاگ نویسان از آن استفاده می‌کنند.مت مولنوگ برای نخستین بار جهت منتشر کردن عکس‌هایی که در سفر به واشنگتن گرفته بود از سیستم b2/cafelog استفاده کرد که یک ابزار وبلاگ نویسی بود. همین تجربه چارلز مولنوگ را به این فکر انداخت که یک نرم‌افزار به‌روز و سازگار با استانداردهای وب که بتواند نیازهای وبلاگ نویسان را برآورده کند، ارائه دهد. مولونگ در ژانویه 2003 این مطلب را در وبلاگ خود اعلام کرد. مولونگ بدون درنگ با شخصی به نام «مایک لیتل» تماس گرفت و یک تیم دو نفره شروع به نوشتن وردپرس با استفاده b2 کردند. چندی نگذشت که توسعه دهنده اصلی b2 یعنی Michel Valdrighi هم به تیم دو نفره آن‌ها اضافه شد.

در مارس 2003 مولونگ Global Multimedia Protocols Group را تاسیس کرد که در آن اولین «میکرو فرمت‌ها» نوشته شد. در آوریل 2004 او سرویس نام Ping-O-Matic را تاسیس کرد که همان‌طور که از نام آشنای آن پیداست، سرویسی است که توسط آن می‌توان عملیات پینگ را انجام داد و موتورهای جستجویی مانند تکنوراتی را از به‌روز شدن وب‌سایت خود باخبر کرد. به کمک Ping-O-Matic سرویس‌های بسیار زیادی مانند "بلاگ رولینگ" محبو وبلاگ نویسان ایرانی را پینگ کرد. در حال حاضر Ping-O-Matic روزانه یک میلیون بار پینگ می‌شود.

رقیب اصلی وردپرس یعنی موبایل تایپ، در می 2004 اعلام کرد که قیمت‌هایش را افزایش داده‌است. اخباری که موجب شد هزار کاربر موبایل تایپ به فکر یک نرم‌افزار جایگزین باشند. وردپرس به خوبی از این فرصت به نفع خود استفاده کرد.

رسانه آمریکایی اینترنتی CNET در اکتبر 2004 مولونگ را استخدام کرد تا در آنجا وردپرس را توسعه دهد و در مدیریت وبلاگ‌ها و رسانه‌های جدید به آن‌ها کمک کند. در دسامبر 2004 مولونگ سیستم bbPress را رونمایی کرد، سیستمی که او در طی چند روز تعطیلات نوشته بود. نسخه 1.5 وردپرس در فوریه 2005 معرفی شد که Strayhorn نام داشت. این نسخه 900 هزار باز دانلود شد.

شخصی در سال 2005 پی برد که در سایت WordPress.org، مقاله‌های زیاده به شکل مخفی وجود دارد که با تکنیک cloaking نوشته شده‌اند. cloaking به مدیر وب‌سایت این قابلیت را می‌دهد که مطالب در نسخه‌ای از سایت که به خزنده‌های موتورهای جستجو معرفی می‌شود، با چیزی که بازدیدکنندگان عادی سایت مشاهده می‌کنند متفاوت باشد. چارلز مولنوگ مطلب را قبول کرد و مجبور شد که تمام مقالات را حذف کند. در اکتبر 2005 مولونگ از رسانه CNET جدا شد و سپس سرویس فیلتر هرزنامه اکیسمت (Akismet) را معرفی کرد. سرویسی فیلتر هرزنامه نظرات و تِرَک‌بَک‌های اسپم است. شرکت در پروژه وردپرس در نوامبر 2005 از حالت دعوتنامه‌ای درآمد و مشارکت در آن برای همه آزاد شد.

در دسامبر 2005 مولونگ Automattic, Inc را تاسیس کرد. یک شرکت فعال در زمینه جذب خدمات توسعه وب است که نرم‌افزارهای فیلتر هرزنامه می‌سازد و خدمات میزبانی وبلاگ را ارائه می‌دهد. بر اساس آمار Comscore در ماه بیشتر از 100 میلیون بازدید از وب‌سایت Automattic.com می‌شود و در میان 25 وب‌سایت برتر جهان قرار دارد.

مجله جهانی رایانه PC World در مارس 2007 مت چارلز مولنوگ را به عنوان یکی از 50 فرد مهم در اینترنت انتخاب کرد و رده شانزدهم قرار داد.

موارد استفاده از وردپرس

افزونه‌های و قالب‌های بسیاری به صورت رایگان یا تجاری برای کار کردن با وردپرس ارائه شده است که توسط آن‌ها می‌توان وردپرس را شخصی‌سازی کرد و برخی از کارهای متداول را آسانتر و در زمان بسیار کمتری و بدون نیاز به کدنویسی انجام داد. برای مثال برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی می‌توانید یکی از افزونه‌های WooCommerce یا EDD که برای فروش کالای فیزیکی یا دانلودی هستند را روی هسته وردپرس خود نصب کنید. توسط افزونه قدرتمند Buddypress می‌توانید وردپرس را به یک شبکه اجتماعی یا تالار گفتگو تبدیل کنید. افزونه‌های بسیار زیادی برای وردپرس موجود است که تقریبا هر قابلیتی را برای سایت وردپرس امکان‌پذیر می‌کند.

B/wordpress