هاست چیست؟

"هاست چیست و انواع هاست. هاست قسمتی از یک سرور با کنترل پنل ویژه خود است که برای اجاره وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد"

هاست چیست؟ معرفی انواع فضای میزبانی و کاربرد هاست

هاست چیست؟ معرفی انواع فضای میزبانی و کاربرد هاست

هاست چیست و به چه دلیل برای راه‌اندازی وب‌سایت احتیاج به فضای میزبانی یا هاست داریم؟ این سوالی است که بیشتر افرادی که به تازگی قصد راه‌اندازی وب‌سایت را دارند از خود می پرسند. هنگامی که قصد راه‌اندازی وب‌سایت را دارید با اولین واژه‌هایی که آشنا می‌شوید هاست و دامنه سایت است!

سرور چیست؟

قبل از اینکه به شما بگوییم هاست چیست؟ لازم است که بدانید سِروِر چیست؟ سِروِر یک کامپیوتر قدرتمند و همیشه روشن و همیشه در دسترس است که کاربران به منظور کاربردهای مختلف، از سرور انتظار پاسخ به درخواست خود را دارند. می‌توان به این صورت تعریف کرد که هر وب‌سایت که در اینترنت وجود دارد، بر روی یک سرور در نقطه‌ای از جهان قرار دارد. البته در بحث‌ شبکه سِروِر تعریف بسیار کامل دارد.

هاست چیست؟

میزبان یا هاست (Host) به محیط مجاز همراه با کنترل پنل برای مدیریت که بر روی یک سرور نصب شده است گفته می‌شود. هاست یا فضای میزبانی می‌تواند بخشی از منابع سرور یا تمام منابع آن را در بر گیرد و برای نصب و اجرای انواع نرم افزار تحت وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت می توان گفت که هاست قسمتی از فضای یک سرور با کنترل پنل مخصوص به خود است که وب‌سایت شما در آن قرار دارد.

انواع هاست

پس از اینکه با موضوع هاست و سرور آشنا شدید و متوجه شدید که چه کاربردی دارند، در ادامه به معرفی انواع فضای میزبانی یا هاست از نظر سیستم عامل یا کنترل پنل و نوع سخت‌افزار می‌پردازیم.

کنترل پنل هاست

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب برای مشتریان خود کنترل پنلی ارائه می‌دهند تا مشترکین بتواند فضای میزبانی خود را کنترل و مدیریت کند که در کنار کنترل فضای میزبانی این کنترل پنل‌ها خدماتی از قبیل پارک دامنه، ایجاد زیر دامنه، ساخت و مدیریت پایگاه‌داده، کنترل آمار وب‌سایت و مدیریت پست الکترونیک نیز ارائه می‌دهد. از جمله کنترل پنل‌های مشهور و پرکاربرد:

سی‌پنل (cPanel)

محبوب‌ترین کنترل‌پنل میزبانی وب می‌باشد که بر روی سرورهای لینوکس نصب می‌شود.

پلسک (Plesk)

یکی دیگر از کنترل‌پنل‌های مشهور می‌باشد که هم بر روی ویندوز و هم بر روی لینوکس قابل استفاده‌است، که با وجود سی‌پنل این کنترل پنل بیتشر برای سرورهای ویندوز استفاده می‌شود.

دایرکت ادمین (Direct Admin)

کنترل پنلی ساده‌تر نسبت به دو کنترل پنل بالا است و هزینه لیسانس آن نیز نسبت به سی‌پنل و پلسک کمتر می‌باشد. این کنترل‌پنل بعد از آغاز تحریم‌ها بر علیه ایران در بین شرکت‌های خدمات میزبانی وب بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

ال اکس ادمین (LXAdmin)

کنترل پنل LXAdmin قیمت بسیار پایینی دارد و بیشتر در سرورهای لینوکس استفاده می‌شود.

هِلم (Helm)

این کنترل پنل در سرورهای ویندوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وب‌سایت پنل (WebSitePanel)

این کنترل پنل رایگان در سرورهای ویندوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط شرکت ماکروسافت پشتیبانی می‌شود.

هاست ویندوز

منظور از هاست ویندوز، در حقیقت سیستم عاملی است که سرور ارائه دهنده هاست است که ویندوز سرور می‌باشد. ویژگی هاست ویندوزی پشتیبانی کردن این هاست از نسخه‌های مختلف زبان‌ برنامه نویسی ASP، ASP.NET و .NET Core و همچنین بانک اطلاعاتی Microsoft SQL Server است. به علت نیاز به خرید لیسانس ویندوز سرور از ماکروسافت، هاست ویندوزی هزینه بیشتری نسبت به هاست لینوکس دارد. در هاست ویندوزی معمولای از کنترل پنل‌های Plesk، Helm، WebSitePanel یا Hosting Controller استفاده می‌شود.

هاست لینوکس

منظور از خدمات هاست لینوکس در حقیقت سیستم عامل مربوط به سرور است که لینوکس می‌باشد. سرورهای لینوکس از محبوبیت خاصی برخوردار هستند که مهمترین آن کد باز بودن و رایگان بودن سیستم عامل آن است. هاست لینوکس بیشتر برای استفاده از زبان برنامه نویسی PHP و همچنین بانک اطلاعاتی MySql مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا برای هاست لینوکس از کنترل پنل‌های cPanel، DirectAdmin، Plesk و Kloxo استفاده می‌شود.

هاست اشتراکی

یک سرور می‌تواند به قسمت‌های مختلفی تقسیم بندی شود و هر بخش به یک هاست تعلق گیرد. در این مدل از هاستینگ ممکن است یک سرور اصلی را به هزاران هاست تبدیل کنند. هاست اشتراکی به صرفه است و بابت همان مقدار از منابع که احتیاج دارید هزینه پرداخت می‌کنید. بیشتر وب‌سایت‌هایی که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند، تا زمانی که بازدید زیادی ندارند، از هاست اشتراکی برای میزبانی سایت خود استفاده می کنند.

همان گونه که اشاره کردیم هاست اشتراکی، سروری است که به بخش‌های مختلف تقسیم بندی شده است. یکی از نقاظ ضعف در هاست اشتراکی همین اشتراکی بودن سِروِر اصلی است که ممکن باعث بروز مشکلات امنیتی شود. نفوذ به یک وب‌سایت می تواند راهی برای ایجاد سرور یا بقیه وب‌سایت‌ها باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود از شرکت‌های معتبر و باتجربه که سرورهایی با ایمنی بیشتر ارائه می‌دهند، هاست خود را خریداری کنید و امنیت و کارایی سایت را تضمین کنید.

هاست اشتراکی

زمانی که بازدید وب‌سایت زیاد شد تعداد درخواست‌های وب‌سایت زیاد می‌شود با کندی سرعت مواجه می‌شود و برای افزایش سرعت سایت نیاز به منابع بیشتری دارید که هاست اشتراکی نمی‌تواند تامین کند. برای افزایش سرعت ساعت باید از یک هاست قدرتمند استفاده کرد که نقاط ضعف هاست اشتراکی را نداشته باشد؛ برای اینکار باید وب‌سایت خود را به یک هاست اختصاصی انتقال دهید. در این نوع هاستینگ نه تنها از میزان بالا پهنای باند و فضای دیسک که کاملا در اختیار شما است استفاده خواهید کرد، بلکه به شما یک IP اختصاصی نیز داده می شود که در هاست اشتراکی اینگونه نیست. به راحتی می توان گفت که هاست اختصاصی نقطه ضعفی ندارد، تنها موضوع این است که قیمت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

B/host