نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

"نماد اعتماد الکترونیکی مجوزی است که برای فعالیت کسب و کارهای آنلاین به صورت انحصاری توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می شود"

نماد اعتماد الکترونیکی چیست و چه تاثیری در کسب و کار اینترنتی ما دارد

نماد اعتماد الکترونیکی چیست و چه تاثیری در کسب و کار اینترنتی ما دارد

نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟ این سوالی است که پاسخ آن را همه افرادی که در حوزه خرید و فروش اینترنتی فعالیت دارند باید بدانند. نماد اعتماد الکترونیکی مجوزی است که به صورت انحصاری توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر می شود و به کسب و کارها مجازی (فروشگاه های اینترنتی) مجاز به منظور ساماندهی، احراض هویت و صلاحیت آن ها صادر می شود. نماد اعتماد الکترونیکی پس از بررسی وب سایت و احراض هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت 2 سال صادر می شود.

مهمترین عوامل برای اخذ نماد اعتماد الکترونیک

یکی از عوامل بسیار مهم در پیشرفت کسب و کار اینترنتی، ایجاد اعتماد در میان کاربران می باشد. با توجه به بررسی های انجام گرفته مرکز توسعه تجارت، مهمترین عوامل مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کارهای اینترنتی به شرح زیر است:

  • شناسایی مالک کسب و کار و امکان مراجعه به محل در صورت بروز مشکل
  • صحت اطلاعات درج شده در سایت برای کالا یا خدمات
  • گارانتی محصولات و ارائه خدمات پس از فروش
  • ضمانت بازگشت کالا و برگشت وجه پرداختی
  • محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران
  • تایید امنیت سایت توسط یک موسسه مرکز ملی اعتماد

ستاره های نماد اعتماد الکترونیکی چه معنایی دارد؟

ستاره های نماد اعتماد الکترونیکی، سطح اعتماد و کیفیت عملکرد وب سایت را به کاربر نشان می دهد. هرچه تعداد این ستاره ها بیشتر باشد به این معنا است که وب سایت خدماتی با کیفیت و سطح اعمتاد بالاتری دارد.

چند نوع اینماد وجود دارد

نماد اعتماد الکترونیک که برای وب سایت های اینترنتی صادر می شود، دارای نوع مختلف می باشد:
نماد اعتماد موقت: در این نوع، طراحی سایت را با حداقل امکانات بررسی می کنند و تنها یک نماد اعتماد موقت برای جلب اعتماد مشتریان صادر می کنند تا فرآیند بررسی کامل سایت به اتمام برسد.

نماد اعتماد تک ستاره: پس از دریافت نماد اعتماد موقت، مرکز توسعه تجارت قوانین جدیدی را با تایید صلاحیت کسب و کارهای اینترنتی تعییین می کند و پس از بررسی طی 7 تا 10 روز کاری نتیجه را ابلاغ می کند.

نماد اعتماد دو ستاره: پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیکی موقت و رعایت قوانین صادر شده از سوی مرکز توسعه تجارت جهت ستاره داره شدن اینماد، در صورتی که فروشگاه اینترنتی دارای گواهینامه امنیتی SSL باشد متقاضی می تواند نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره را درخواست کند. در این حالت فروشگاه در بالاترین سطح امنیت خود قرار دارد و مشتریان می توانند با خیال آسوده به خرید خود ادامه دهند.

آیا نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نیز تعلق می گیرد؟

نماد اعتماد الکترونیکی مانند یک پروانه کسب است و هر کسی که قصد راه اندازی یک کسب و کار حرفه ای در اینترنت دارد به منظور جلب اعتماد مشتری و اثبات حسن نیت خود بهتر است دریافت کند. در حال حاضر صدور نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای فعال در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مجاز نیز تعلق می گیرد. همه افراد فعال در کسب و کارهای الکترونیکی شبکه های اجتماعی و پیام رسان های مجاز برای ثبت نشانی فعالت خود و شروع فرآیند دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می توانند با مراجعه به سامانه اینماد و ایجاد حساب کاربری، اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند. همچنین کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی نیز می‌توانند با ورود به پنل کاربری خود، از قسمت افزودن شناسه اقدام به ثبت نشانی فعالیت خود در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها نمایند.

آیا پیش از اخذ اینماد، استفاده از تصویر نماد اعتماد در سایت منع قانونی دارد؟

بله. نشانه نماد اعتماد الکترونیکی یک علامت دولتی است و هر نوع سوء استفاده و جعل تصویر مشمول احکام جعل علامت دولتی است و دارای مجازات می باشد. استفاده از تصویر نماد اعتماد به جای نشانه آن مصداق جعل می باشد و ضمانت اجراء کیفری دارد.

B/enamad

نوشته‌های مرتبط

جلوگیری از فیلتر شدن سایت و انواع فیلترینگ یا سانسور اینترنت
جلوگیری از فیلتر شدن سایت

جلوگیری از فیلترشدن سایت و روش‌های سانسور اینترنت امری است که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باید بدانند تا در مواقع لزوم اقدام مناسب کنند.