مقایسه RDP و VNC

"سیستم‌های RDP و VNC پلتفرم‌های برجسته‌ای هستند که بسته به نیاز شما می‌توانند برای برنامه‌های مختلف استفاده شوند."

مقایسه RDP و VNC | کدام ابزار ریموت دسکتاپ بهتر است

مقایسه RDP و VNC | کدام ابزار ریموت دسکتاپ بهتر است

اگر نیاز به دسترسی به رایانه ای دارید که از نظر فیزیکی در دسترس نیست، چه کاری انجام می‌دهید؟ اینجاست که فناوری نقش مهمی را ایفا می‌کند. راه‌های زیادی برای اتصال از راه دور به رایانه یا سرور وجود دارد، از نرم‌افزار گرفته تا پروتکل‌ها. RDP و VNC دو مورد از آن راه حل های دسترسی از راه دور هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

سوال مهم این است که تفاوت بین VNC و RDP چیست؟ تمرکز اصلی این مقاله مقایسه RDP و VNC است، بنابراین شما درک بهتری از Remote Desktop Protocol (RDP) و Virtual Network Computing (VNC) خواهید داشت و می‌توانید به راحتی انتخاب کنید که کدام یک برای نیازهای دسترسی از راه دور شما مناسب تر است.

RDP چیست؟

پروتکل دسکتاپ از راه دور (RDP) یک پروتکل معروف است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است و به شما امکان می دهد کنترل گرافیکی از راه دور رایانه یا سرور دیگری را داشته باشید. اگرچه RDP یکی از ویژگی‌های داخلی ویندوز است، اما با سایر سیستم عامل های اصلی مانند لینوکس و مک نیز کار می کند. اگر می‌خواهید درباره RDP مفاهیم مرتبط با آن بیشتر آشنا شوید می‌توانید مقالات مرتبط در پایان این مقاله را مطالعه کنید و تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد این پروتکل به دست آورید.

VNC چیست؟

محاسبات شبکه مجازی (VNC) یک سیستم اشتراک گذاری دسکتاپ است که از پروتکلی به نام RFB استفاده می کند. استفاده از VNC به شما این امکان را می دهد که از راه دور یک رایانه را کنترل کنید در حالی که کاربر اصلی می تواند تماشا کند و تعامل داشته باشد. VNC مبتنی بر پیکسل است، به این معنی که به سختی با طرح گرافیکی زیرین درگیر می شود، و آن را به یک جایگزین انعطاف پذیر اما کم کارآمد تبدیل می کند زیرا مبتنی بر پیکسل است. VNC عمدتا برای پشتیبانی فنی و اهداف آموزشی استفاده می شود. برای مثال، اگر به عنوان یک نماینده فنی پشتیبانی مشتری کار می‌کنید و می‌خواهید به مشتری در نصب نرم‌افزار کمک کنید، می‌توانید از VNC برای اتصال به رایانه او استفاده کنید. شما به دسکتاپ آنها دسترسی خواهید داشت و می توانید در حین نصب نرم افزار به صورت گام به گام به آنها آموزش دهید. VNC مستقل از پلتفرم است. علاوه بر این، می‌توانید از بسیاری از برنامه‌های چند پلتفرمی، از جمله TightVNC و RealVNC، برای اشتراک‌گذاری دسکتاپ خود در رایانه‌های مختلف استفاده کنید. با در نظر گرفتن این مقدمه، بیایید در مورد مقایسه VNC در مقابل RDP صحبت کنیم.

تفاوت RDP و VNC چیست؟

هنگام بحث در مورد مقایسه RDP و VNC، ممکن است برخی از افراد به این نتیجه برسند که RDP بهتر از VNC است یا برعکس. اما این درست نیست زیرا این راه حل ها و موارد استفاده متفاوتی دارند و آنها را به یک جایگزین ارزشمند برای شرایط خاص تبدیل می کند. این مقاله برخی از عوامل اولیه در مورد مقایسه RDP و VNC را پوشش می‌دهد تا به شما ایده بهتری درباره تفاوت چشمگیر این دو ارائه دهد.

عملکرد VNC در مقابل RDP

همانطور که قبلا ذکر شد، VNC یک پروتکل مبتنی بر پیکسل است، بنابراین داده ها در سراسر شبکه در چیزی که اساسا تبادل تصویر نامیده می شود، منتقل می شود، که VNC را کندتر از RDP می کند. همچنین اشتراک گذاری بین پلتفرم را مقابل RDP آسان تر می کند. از سوی دیگر، RDP با طرح گرافیکی زیربنایی درگیر است. بنابراین، RDP بسیار کارآمدتر است زیرا داده ها فشرده تر هستند. RDP همچنین به رایانه وارد می شود و یک جلسه دسکتاپ واقعی ایجاد می کند، به این معنی که می توانید از RDP برای به اشتراک گذاشتن منابع همان رایانه بین کاربران راه دور از طریق پروفایل های مختلف استفاده کنید.

موارد استفاده VNC و RDP

در مقایسه RDP و VNC گفتیم که VNC به عنوان یک پلت فرم اشتراک گذاری صفحه استفاده می‌شود که به رایانه راه دور اجازه می‌دهد کنترل را در دست بگیرید. بنابراین، VNC یک گزینه عالی برای پشتیبانی از راه دور مشتری و کلاس‌های آموزشی است زیرا همه کاربران صفحه نمایش یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. مربی می‌تواند مراحل را به دانش آموزان نشان دهد یا مشتری می‌تواند مشکل را به تکنسین پشتیبانی نشان دهد.

با این حال، RDP یک پلت فرم به اشتراک گذاری صفحه نمایش نیست، بلکه یک پلت فرم به اشتراک گذاری منابع است. یک کاربر از دستگاه خود به دستگاه دیگری، اعم از رایانه یا سرور، متصل است. بنابراین وقتی صحبت از مقایسه VNC با RDP می‌کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که کاربردهای متفاوتی دارند.

کارایی VNC در مقابل RDP

RDP راه حلی است که می توانید از آن برای اتصال به یک کامپیوتر ویندوزی استفاده کنید و بدون توجه به اینکه کامپیوتر ویندوزی از نظر فیزیکی کجاست، عملاً از آن استفاده کنید. RDP سریع و آسان برای کار است، بنابراین در اتصال به سرورهای VPS برای بسیاری از کاربران برای دسترسی به سرور فیزیکی یکسان و استفاده جداگانه از آن استفاده می شود. بنابراین در مقایسه RDP و VNC نشان می‌دهد که VNC می ‌تواند زمانی که تعداد حساب‌های مرتبط بیشتر دو باشد از سرعت بسیار پایین رنج ببرد و با باگ‌های بیشتر یا تأخیر بالاتر عمل کند.

پلت فرم‌های پشتیبانی شده VNC در مقابل RDP

ویندوز با RDP از قبل نصب شده است زیرا یکی از ویژگی‌های ویندوز است و تقریبا با هر رایانه ویندوزی ارائه می‌شود. به طور مشابه، وقتی صحبت از سمت سرور سیستم می شود، فقط روی رایانه های مبتنی بر ویندوز کار می کند. اما می‌توانید از برنامه‌های سمت کلاینت مانند پلتفرم‌های لینوکس، مک، iOS و اندروید برای دسترسی به RDP استفاده کنید.

VNC مستقل از پلتفرم است و می تواند در همه پلتفرم ها استفاده شود. برنامه های VNC برای سیستم عامل های مختلف وجود دارد و هیچ محدودیتی در استفاده از آنها برای اتصال به رایانه های مختلف در پلتفرم های مختلف با سیستم عامل های مختلف وجود ندارد.

مسائل امنیتی VNC در مقابل RDP

امنیت یک عامل مهم در شبکه است، بنابراین مقایسه RDP و VNC از این منظر ضروری است. RDP در یک کانال رمزگذاری شده عمل می کند و با هر به روز رسانی روش های رمزگذاری را بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که نسخه‌های قدیمی‌تر RDP در برابر حمله‌ای به نام «man-in-the-middle» آسیب‌پذیر هستند که می‌تواند منجر به دسترسی غیرمجاز مهاجم به جلسه شما شود. می توانید از RDP به طور ایمن از طریق SSL/TLS در Windows Vista، Windows 7، Windows 8، Windows 10 و Windows Server 2003/2008/2012/2016/2019/2022 استفاده کنید.

VNC می تواند از یک تونل SSH استفاده کند. با این حال، این یک ویژگی جهانی در نرم افزار VNC نیست. علاوه بر این، دسترسی کامل به کاربر راه دور را می دهد، که اگر کاربر راه دور فردی نباشد که کاملاً می شناسید و به آن اعتماد دارید یا اگر اطلاعات محرمانه ای روی رایانه خود دارید، ممکن است مشکل ساز شود.

 

B/rdp_vs_vnc

نوشته‌های مرتبط

سرویس RDS چیست؟

سرویس RDS به بخش فناوری اطلاعات یک سازمان اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را به جای چندین کامپیوتر روی یک سرور مرکزی نصب کنند.

تفاوت RDS و VDI و RDP
تفاوت RDS و VDI و RDP

چرا به جای پیاده سازی Remote Desktop Services از VDI استفاده می شود؟