مزرعه سرور چیست؟

"مزرعه سرور مجموعه‌ای از سرورهای کامپیوتری هستند که در مکانی یکسان با شرایط ویژه به نام اتاق سرور یا دیتاسنتر به منظور هدف‌های تجاری ..."

مزرعه سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

مزرعه سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

مزرعه سرور (Server Farm) یا خوشه سرور (Server Cluster) مجموعه‌ای از سرورهای کامپیوتری است که معمولا به منظور هدف‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این هدف‌ها توسط کامپیوترهای با قدرت معمولی قابل انجام نیست. سرورهای موجود در مزرعه سرور دارای پشتیبان هستند به نحوی که اگر یک سرور موجود در مزرعه سرور به هر دلیل دچار ایراد گردد، سرور پشتیبان وارد عمل خواهد. سرورهای موجود در مزرعه سرور به همراه سوییچ‌ها، روترها، منبع تغذیه‌ها و ... درون قفسه‌هایی به نام رک شبکه در مکانی یکسان با شرایط خاص به نام اتاق سرور یا دیتاسنتر قرار می‌گیرند تا ارتباطی موثر بین مزرعه سرور و کاربران برقرار باشد.

کاربرد مزرعه سرور

اصطلاح مزرعه سرور در بحث خوشه‌سازیی کامپیوترها بسیار رایج است. بسیاری از اَبَرکامپیوتر (Supercomputer)های امروزی از تعدادی مزرعه لینک تشکیل شده‌اند. کامپیوترهای این مزارع از سرعت و قدرت بالایی برخوردار هستند که از طریق خطوط اترنت گیگابیتی با یکدیگر در ارتباط هستند. یکی از کاربردهای رایج مزارع سرور، میزبانی وب است. از دیگر موارد کاربرد مزرعه سرور میتوان به علوم شبیه سازی مانند دینامیک سیالات محاسباتی یا سی‌اِف‌دی و نیز رندرینگ تصاویر تصاویر سه‌تعدی گرافیکی نام برد.

مزرعه سرور به صورت روزافزون در حال جایگزین شدن با کامپیوترهای بزرگ در صنایع تجاری است، گرچه مزارع سرور در بسیاری از موارد مزایای کامپیوترهای بزرگ را ندارند. علت این امر خطایابی در مزارع سرور بسیار بزرگ است؛ خطاهایی که روزانه در هر سرور رخ خواهد داد. بنابراین مدیریت از مجموعه‌ای عظیم از سرورها که نیاز به مراقبت و پشتیبانی دارند باید پیش‌بینی شود. مدیریتی که شامل پشتیبانی برای ایجاد افزونگی و همچنین کشف و بررسی خطا و حتی پیکربندی مجدد سرورِ خوشه‌ است.

B/serverfarm_xcegv

نوشته‌های مرتبط

سرور چیست؟ انواع Server چیست و چه کاربردی دارد؟
سرور چیست؟

سرور چیست؟ سرور در حقیقت کامپیوترهایی هستند که برای میزبانی از سرویس‌ها و ارائه خدمات در نظر گرفته شده‌اند و کاربردهای مختلفی داردند.