مانیتورینگ ترافیک شبکه در CMD

"با کمک ابزار netsh در خط فرمان ویندوز، می‌توان بدون نیاز به نرم افزار جانبی به مانیتورینگ شبکه پرداخت"

مانیتورینگ ترافیک شبکه به کمک ابزار Netsh در CMD

مانیتورینگ ترافیک شبکه به کمک ابزار Netsh در CMD

هنگام اشکال زدایی مشکلات مربوط به شبکه در ویندوز، ممکن است Wireshark یا سایر نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه را روی دستگاه نصب نداشته باشید. اگر امکان نصب نرم‌افزار جدید برای مانیتورینگ شبکه را ندارید، می‌توانید از ابزار netsh.exe که یک ابزار بومی سیستم عامل ویندوز NT است، استفاده کنید.

netsh چیست؟

netsh چیست؟

netsh یا network shell یک ابزار خط فرمان می‌باشد که در تمام نسخه‌های ویندوز 2000 به بعد قابل دسترس است و این امکان را به کاربر می‌دهد که با استفاده از این ابزار، به پیکربندی تنظیمات شبکه از جمله رابط و حتی کامپیوترهای راه دور بپردازد.

مانیتورینگ ترافیک شبکه به کمک ابزار Netsh در CMD

برای مانیتورینگ ترفیک شبکه به کمک ابزار Netsh ابتدا باید با سطح دسترسی Administrator خط فرمان یا CMD را باز کنید. با زدن کلید ترکیبی Windows+R پنجره Run را باز کنید و سپس دستور cmd را تایپ کنید و با فشردن کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Enter با سطح دسترسی Administrator وارد خط فرمان شوید و دستور زیر را اجرا کنید:

netsh trace start capture=yes tracefile=c:\itskillsniff.etl fileMode=single maxSize=250

مانیتورینگ ترافیک شبکه به کمک ابزار Netsh در CMD

با اجرای این دستور فایلی با پسوند etl در مسیر تعیین شده درایو c با نام itskillsniff.etl ایجاد می‌شود و تا 250 مگابایت ظرفیت برای نگهداری اطلاعات مانیتور شده از تمام ترافیک های شبکه به صورت کدگذاری را دارد. اگر حجم این فایل تکمیل شود، مانیتورینگ ترایفیک شبکه متوقف می شود.

B/networktrafficmonitoringincmd

نوشته‌های مرتبط

وایرشارک (Wireshark) چیست؟
وایرشارک چیست؟

وایرشارک یک برنامهٔ ذخیرهٔ اطلاعات است که قادر به «درک» ساختار پروتکل‌های مختلف شبکه است.