سرور چیست؟

"سرور چیست؟ سرور در حقیقت کامپیوترهایی هستند که برای میزبانی از سرویس‌ها و ارائه خدمات در نظر گرفته شده‌اند و کاربردهای مختلفی داردند."

سرور چیست؟ انواع Server چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور چیست؟ انواع Server چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور چیست؟ سرور به انگلیسی Server یا سرویس دهنده، خدمات دهنده، رایانش دهنده یا کارگزار در علم کامپیوتر، سخت افزار یا نرم‌افزار کامپیوتری است که خدماتی را برنامه‌ها یا دستگاه‌های دیگر به نام مشتریان یا Clients به ارمغان می‌آورد. به این معماری، مدل مشتری-سرور (Client-Server) می‌گویند. سِروِرها می‌توانند قابلیت‌ها و عملکردهای مختلفی داشته باشند که به آن‌ها سرویس (Service) می‌گویند؛ مانند به اشتراک گذاری داده‌ها یا منابع بین چندین کلاینت یا انجام محاسبات برای چند مشتری. سرورها در واحد می‌توانند همزمان به چندین مشتری سرویس ارائه دهند و یک مشتری می‌تواند از چندین سرور استفاده کند. درخواست مشتری ممکن است در سرور اجرا شود یا ممکن است از طریق یک شبکه به یک سرور دیگر متصل شود.

Server یا سرور چیست؟

در علم IT، سِروِر یا Server، برنامه کامپیوتری است که سرویس‌های مختلفی را به برنامه‌های دیگر یا مشتریان (در همان سرور یا سرور دیگر) ارائه می‌دهد. در تعریف علمی‌تر سرور یک کامپیوتر متصل به شبکه است که بر خلاف بقیه کامپیوترها برای چندین کار متفاوت درنظر گرفته شده است. بر مثال یک کاربر یا مشتری ممکن است از سِروِر برای ارسال و دریافت ایمیل، میزبانی وب‌سایت‌ها (Hosting)، کنترل و چگونگی دسترسی مشتریان به شبکه، پشتیبانی داده‌ها و ... استفاده کند.

سرور یا Server یک کامپیوتر همیشه روشن است و همیشه در دسترس است؛ هنگامی که این دسترسی فقط در محدوده یک شبکه داخلی باشد، آن را سرور تحت شبکه می‌گوییم و به این معنا است که همه کامپیوترهای موجود در این شبکه از این سرور فرمان می‌گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک این سرور تامین می‌کنند و ممکن است سرور نقش آن‌ها را در شبکه تعیین کند. حال اگر محدوده این شبکه را وسیع‌تر کنیم و آن را از متشکل از همه کامپیوترهایی که از طریق اینترنت به هم وصل شده‌اند بدانیم، با گروه بسیار زیادی از کامپیوترهای همیشه روشن و همیشه در دسترس از طریق اینترنت مواجه می‌شویم که به آن‌ها سرور اینترنتی گفته می‌شود و وظیفه دارند تا اطلاعات مختلف را در هر زمان از شبانه‌ روز، بر روی اینترنت منتشر کنند تا برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

سخت افزار سرور چیست؟

مانند یک کامپیوتر شخصی، سرور نیز دارای منابع سخت‌افزار مانند پردازنده، مادربرد، رم، هارد و ... است، با این تفاوت که قطعات سخت‌افزاری که سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار قدرتمندتر از کامپیوترهای شخصی است؛ به نحوی که سرور قادر باشد تعداد درخواست‌های بیشتری را برای کاربران پردازش، ذخیره‌سازی و پشتیبانی کند. از اصلی‌ترین قطعات یک سرور می‌توان به کنترلر RAID نام برد که در تمام سرورها نقشی اساسی در امنیت و ذخیره‌سازی اطلاعات دارد.

روش نگهداری از سرور چیست؟

سرورها در حقیقت کامپیوترهایی هستند که برای میزبانی از سرویس‌ها و ارائه خدمات در نظر گرفته شده‌اند. به همین علت اندازه برخی از سرورها و روش نگهداری از آن‌ها با کامپیوترهای خانگی متفاوت است و برای نگهداری از سرور در بهترین حالت ممکن استانداردهایی در نظر گرفته شده. مراکزی که استانداردهای نگهداری از سرورها را رعایت و حجم وسیعی از سرورها را در اختیار دارند و از آن‌ها نگهداری می کنند مانند مرکز داده (Data Center)، سرورها را داخل محفظه فلزی به نام Rack که ویژه این کار در نظر گرفته شده نگهداری می کنند و دمای سرورها را با دقت بالایی کنترل می‌کنند تا فعالیت سرورها پایدار بماند.

انواع مختلف سرور چیست؟

  • فایل سرور (File Server)
  • وب سرور (Web Server)
  • استندالون سرور (Standalone Server)
  • سرور نام (Name Server)
  • سرور پرینتر (Printer Server)
  • سرور پروکسی (Proxy Server)
  • سرور صدا (Sound Server)
  • سرور اپلیکیشن (Application Server)
  • گیم سرور (Game Server)
  • دیتابیس سرور (Database Server)
  • سرور خانگی (Home Server)
  • مدیا سرور (Media Server)
  • سرور ارتباطی (Communication Server)
  • میل سرور (Mail Server)

انواع مختلف سرور مورد استفاده توسط کاربران

سرورها انواع متفاوتی دارند. سرور اختصاصی، سرور لینوکسی، سرور ویندوزی، سرور مجازی، سرور ابری و ... که هر کدام از آن‌ها می‌توانند کارایی مختلفی داشته باشد و باید با توجه به نیاز مشتری از آن استفاده شود.

فایل سرور (File Server)

فایل سرور، یک نرم‌افزار یا یک سیستم سخت‌افزاری به همراه نرم‌افزار است که فایل‌ها را ذخیره می‌کند و فایل‌ها را از طریق شبکه با سایر کلاینت‌ها برای خواندن یا نوشتن به اشتراک می‌گذارد. فایل سرور یکی از پایه‌ای ترین انواع سرور یا ساده‌ترین نوع آن‌ها می‌باشد. در File Server فایلهای مورد نیاز یک مجموعه شبکه بر روی سرور قرار می‌گیرد و کاربران مختلف از کامپیوترهای مختلف قادر هستند به فایل‌ها دسترسی داشته باشند. امکان محدود کردن دسترسی‌ها برای هر کاربر به صورت خاص نیز وجود دارد.

وب سرور (Web Server)

وب سرور یا Web Server نرم‌افزار یا سخت‌افزای است که امکان دستری به محتوا از طریق اینترنت را ارائه می‌دهد. وب سرورهای مخصوص میزبانی وب‌سایت‌ها هستند و با استفاده از سرویس‌های مختلف ارتباط میان آدرس‌های اینترنتی یا آدرس‌های نام و کاربران شبکه‌های اینترنت را فراهم می‌کند.

استندالون سرور (Standalone Server)

استندالون سرور چیست؟ به زبان ساده Standalone Server به سروری گفته می‌شود که مستقل باشد و زیرشاخه یک شبکه بزرگتر محسوب نمی‌شود. در حقیقت یک سرور استندالون بدون وابستگی به یک منبع خارجی به کلاینت‌های خود خدمات ارایه می‌کند.

سرور نام (Name Server)

سرور نام یا Name Sever به سروری گفته می‌شود که خدمات مبتنی بر نام و نشانی را ارائه ‌می‌دهد.

سرور پرینتر (Printer Server)

سرور پرینتر، کامپیوتر یا دستگاهی است که از طریق شبکه به یک یا چند پرینتر و تعدادی کلاینت متصل شده و بعد از دریافت دستور پرینت از کلاینت‌ها، آن را به پرینتر مناسب منتقل می‌کند. سرور فکس یا Fax Server نیز مشابه با سرور پرینتر است با این تفاوت که ارتباط بین دستگاه‌های فکس به جای پرینتر است.

سرور پروکسی (Proxy Server)

پروکسی سرور چیست؟ سروی است که نقش واسطه میان کلاینت‌ها و سرورهای دیگر را ایفا می‌کند. زمانی که مشتری بخواهد داده‌هایی مانند فایل، صفحات وب و سایر منابع را با واسطه از سرور دیگر دریافت کند، به سرور پروکسی متصل می‌شود. در واقع سرور پروکسی به عنوان یک رابط میان سرور اصلی و مشتری می‌باشد و اطلاعات را از هر دو طرف تحویل گرفته و پس از سررسی به گیرنده ارسال می‌کند. در برخی موارد سرور پروکسی به عنوان تونل یا رابط کاربری مانند خدمات VPN شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرور صدا (Sound Server)

سرور صدا، سروری است که استفاده از ابزارهای صوتی مانند کارت صدا را مدیریت می‌کند.

سرور اپلیکیشن (Application Server)

سرور اپلیکیشن برای اجرای یک سروی برنامه‌های خاص اختصاص یافته و کلاینت‌ها از روی کامپیوتر خود قادر هستند به این نرم‌افزارها دسترسی داشته باشند.

گیم سرور (Game Server)

گیمرها می‌توانند به اتصال به Game Server به صورت آنلاین بازی‌های گروهی را انجام دهند. در حقیقت گیم سرور نوعی اپلیکیشن سرور است با این تفاوت که کاربرد آن فقط ویژه بازی می‌باشد. به این صورت که بازی مورد نظر بر روی سرور نصب و میزبانی می‌شود و کاربران می‌توانند به آن سرور از بازی کامپیوتری خود استفاده کنند. استفاده از گیم سرور آن ویژه بازی‌هایی می‌باشد که به شکل گروهی یا به عبارتی چند بازیکنی هستند.

دیتابیس سرور (Database Server)

سروری است که خدمات پایگاه داده را به به بقیه کامپیوترها یا برنامه‌های کاربردی دیگر ارائه می‌دهد. دیتابیس سرور معمولا در سازمان‌ها و شرکت‌ها استفاده می‌شود. کاربری دیتابیس سرور به این شکل است که دیتابیس مورد استفاده یک نرم‌افزار یا سرویسی که در سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر روی سرور دیتابیس قرار می‌گیرد و همه کاربران و کامپیوترهای متصل از یک پایگاه داده مشترک که بر روی سرور است، استفاده می‌کنند و اطلاعات نیز به شکل یکپارچه و متمرکز ذخیرهسازی و پردازش می‌شود.

سرور خانگی (Home Server)

سرور خانگی همان گونه که از نام آن پیداست برای منازل مسکونی در نظر گرفته شده که از طریق یک شبکه خانگی و اینترنت به سایر دستگاه‌های داخل خانه خدمات ارائه می‌دهند.

مدیا سرور (Media Server)

این نوع از سرور مربوط به اشتراک سرویس‌های چندرسانه‌ای یا همان مدیا می‌باشد. برای مثال یک ویدیو یا فایل صوتی بر روی سرور قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود فایل آن را بر روی رایانه خود مشاهده کنند.

سرور ارتباطی (Communication Server)

سرور ارتباطی برای ارائه سرویس‌های ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کاربر یا کامپیوتر می‌تواند با اتصال به سرور ارتباطی که برای این منظور در نظر گرفته شده با دیگر کاربران در ارتباط باشد و متن‌ها و فایل‌های مورد نظر را به کاربر مقابل ارسال کند. میزان دسترسی ها وارتباطات هر فرد با افراد دیگر می‌تواند توسط سرویس‌های امنیتی کنترل شود.

سرور محاسباتی

سرورهای محاسباتی برای انجام پردازش و محاسبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این شکل که زمانی که پردازنده یا منابع یک کامپیوتر برای پردازش یا کاربری خاص کیفی نیست، می توان با اتصال به سرور محاسباتی پردازش خود را انجام داد.

میل سرور (Mail Server)

این سرور برای ارائه خدمات ارسال ایمیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این شکل که بر روی سرور یک سرویس ارسال ایمیل یا وب‌میل نصب ‌می‌شود و خدمات و تراکنش‌های ارسال ایمیل توسط آن سرور انجام می‌شود.

B/server

نوشته‌های مرتبط

مزرعه سرور چیست و چه کاربردی دارد؟
مزرعه سرور چیست؟

مزرعه سرور مجموعه‌ای از سرورهای کامپیوتری هستند که در مکانی یکسان با شرایط ویژه به نام اتاق سرور یا دیتاسنتر به منظور هدف‌های تجاری ...

ماشین مجازی چیست
ماشین مجازی چیست؟

ماشین مجازی، سرور مجازی یا Virtual Machine بخشی از یک سرور بزرگ است که توسط مجازی سازهایی مانند OpenVZ، Proxmox، KVM یا VMWare درست می‌شوند