روتینگ در شبکه چیست؟

"روتینگ در شبکه فرآیندی برای انتخاب بهینه‌ترین و امن‌ترین مسیر در شبکه‌های داخلی و خارجی است که نقش مهمی در ارسال داده‌های شبکه را ایفا می‌کند."

روتینگ در شبکه چیست؟ مسیریابی در شبکه چه اهمیتی دارد؟

روتینگ در شبکه چیست؟ مسیریابی در شبکه چه اهمیتی دارد؟

روتینگ در شبکه (Routing) فرآیندی برای انتخاب بهترین مسیر در شبکه‌های داخلی و خارجی است که نقش مهمی در ارسال داده‌های شبکه را ایفا می‌کند. پروتکل‌های مسیریابی در شبکه می‌تواند بین انواع مختلفی از شبکه‌ها مانند شبکه تلفن و اینترنت برقرار شوند. روتینگ در شبکه که بر اساس جداول مسیریابی انجام می‌شود، عامل ارسال بسته‌های منطقی از مبدا به مقصد است. این جداول در حافظه روتر تشکیل می‌شود. سخت افزارهای به کار رفته در یک شبکه شامل مسیریاب یا روتر (Router)، پل (Bridge)، دیوار آتش یا فایروال (Firewall) و سوئیچ (Switch) می‌باشند.

توپولوژی مسیریابی در شبکه

شبکه‌های کوچک دارای جداول روتینگ دستی هستند اما شبکه‌های بزرگ مانند اینترنت توپولوژی روتینگ پیچیده‌ای دارد و مدام در حال تغییر هستند به نحوی که ساختار جداول غیر قابل طراحی خواهد بود و بر اساس اطلاعات پروتکل مسیریابی در شبکه به صورت داینامیک انجام خواهد شد. به این طریق شبکه‌ها از هر نقصی ایمن خواهند شد، اما نباید اینگونه تصور کرد که شبکه‌ به اتوماسیون کامل رسیده است.

اهمیت روتینگ در شبکه

مدیران شبکه‌های کامپیوتری همواره به دنبال مسیری برای تبادل اطلاعات در شبکه ها می باشند که در کمترین زمان بتوانند کامل ترین اطلاعات را در امنیت کامل با هزینه مناسب انتقال بدهند. سرعت، دقت، امنیت و هزینه از مهمترین چالش‌های انتقال داده در شبکه‌های کامپیوتری است که عملیات روتینگ این وظیفه را بر عهده دارد.

روتر یا مسیریاب چیست؟

مسیریاب یا روتر دستگاهی از تجهیزات شبکه است که بسته‌های داده را در لایه سوم مدل OSI شبکه برای رسیدن به مقصد هدایت می‌کند. مسیریاب ها برای اتصال دو یا چند شبکه محلی به هم یا اتصال چندین خط شبکه بزرگ به یکدیگر یا ایجاد امنیت در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش‌های روتینگ در شبکه

روش‌های مختفی برای مسیریابی یا روتینگ در شبکه وجود دارد به اختصار به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استاتیک روتینگ (Static Routing)

در این مدل از مسیریابی مدیر شبکه مسیرهای ارسال داده‌ها را به صورت دستی تعریف می‌کند. به دلیل اینکه در این مدل از روتیگ مدیر شبکه مسیرها را از پیش تعیین کرده است، روتر منابع محاسباتی زیادی مصرف نخواهد کرد. همچنین مدیر شبکه می‌تواند به IPهای مختلف نظارت مستقیم داشته باشد که این نکته موضوع مهمی در امنیت شبکه خواهد بود.

داینامیک روتینگ (Dynamic Routing)

در این روش مسیریابی بر اساس پروتکل‌های روتینگ که توسط مدیر شبکه تنظیم شده است، بهینه‌ترین مسیر برای انتقال داده‌ها به صورت خودکار انتخاب می‌شود. روتینگ داینامیک به روترها اجازه می‌دهد که سایر پروتکل‌های مسیریابی را شناسایی کنند و مسیرهای شبکه را ایجاد و تنظیم کنند. رو مسیریابی داینامیک به ازای هر بسته ارسالی محاسبات جداگانه‌ای انجام می‌شود، هرچند این موضوع باعث استفاده بیشتر از منابع سخت‌افزاری روتر خواهد شد اما تنظیمات مسیریابی شبکه را بسیار راحت‌تر از استاتیک روتینگ می‌کند.

 

B/routing

نوشته‌های مرتبط

روتر در شبکه چیست؟
روتر در شبکه چیست؟

روتر در شبکه یکی از تجهیزات پرکاربردی است که برای اتصال دو یا چند شبکه به یکدیگر یا ایجاد امنیت در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.