روتر در شبکه چیست؟

"روتر در شبکه یکی از تجهیزات پرکاربردی است که برای اتصال دو یا چند شبکه به یکدیگر یا ایجاد امنیت در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد."

روتر در شبکه چیست؟

روتر در شبکه چیست؟

مک آدرس یا به انگلیسی Media Access Control Address که به اختصار به آن MAC Address، آدرس مک یا آدرس فیزیکی هم می‌گویند یک نشانی عددی غیرتکراری است که به صورت سخت افزار روی کارت شبکه، توسط کارخانه تولید کنند حک می‌شود. آدرس مک باعث شناسایی منحصر به فرد کارت شبکه میان سایر کارت‌ها می‌شود و برای ارتباط در لایه‌های بالای لایه فیزیکی مدل OSI مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول مک آدرس 6 یا 8 بایت است. استاندارد این آدرس دهی توسط انجمن مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) تحت عنوان EUI-48 تعیین شده است. این استاندارد جایگزین MAC-48 و EUI-64 شده است. تمام دستگاه‌ها مثل کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند، مودم‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و هر دستگاهی که به یک شبکه متصل می‌شود دارای یک MAC Address اختصاصی است که از طریق آن در یک شبکه شناسایی می‌شود.

تفاوت MAC Address و IP Address

بارزترین تفاوت مک آدرس با آدرس IP در این است که IP Address در پروتکل TCP/IP و در یک لایه نرم‌افزاری تعریف می‌شود و یک آدرس مجازی است، اما آدرس مک در لایه سخت‌افزاری قرار دارد. در حقیقت مک آدرس یک آدرس فیزیکی از پیش تعیین شده توسط کارخانه تولید کنند کارت شبکه است و غیر قابل تغییر می باشد. به عبارت دیگر MAC Address مانند کد ملی شخص ثابت است، اما IP Address مثل کد پستی محل سکونت است که می‌تواند برای همان شخص تغییر کند. لازم به ذکر است که روش‌های برای تغییر موقت MAC Address وجود دارد.

ساختار مک آدرس

مک آدرس شامل 6 جفت عدد هگزادسیمال می‌باشد و از دو قسمت تشکیل شده که هر کدام دارای 3 جفت عدد هشت‌تایی (Octet) است.

MAC Address
6A DB 79 BA 50 00
قسمت کنترل کننده شبکه شاخص یکتای سازمانی
NIC OUI
  1. OUI شاخص یکتای سازمانی
  2. NIC قسمت کنترل کننده شبکه

شاخص یکتای سازمانی برخی از شرکت‌ها

جدول زیر OUI برخی از شرکت‌های تولید کننده تجهیزات شبکه را نشان می‌دهد که فقط شامل سه بایت اول مک آدرس است. دقت کنید که ممکن یک شرکت دارای چندین OUI باشد یا OUI یک شرکت بنا به دلایلی بیشتر از 3 بایت باشد.

نام شرکت OUI
TP-Link B0-48-7A
AsusTek ۹۰-E6-BA
Liteon D0-DF-9A
Dell ۰۰-۱۴-۲۲
Nortel ۰۰-۰۴-DC
Cisco ۰۰-۴۰-۹۶
Belkin ۰۰-۳۰-BD
B/router