دیپ وب چیست؟

"دیپ وب قسمتی از اینترنت است که توسط موتورهای جستجوی معمولی پنهان شده و به دلیل رمزگذاری‌های صورت گرفته، به کاربران عادی نمایش داده نمی‌شود."

دیپ وب (Deep Web) چیست؟

دیپ وب (Deep Web) چیست؟

دیپ وب (Deep Web)، وب عمیق یا وب پنهان قسمتی از دنیای اینترنت است که توسط موتورهای جستجوی معمولی پنهان شده و به دلیل رمزگذاری‌های صورت گرفته، به کاربران عادی نمایش داده نمی‌شود. به صورت کلی دیپ وب که به آن وب نامرئی نیز می‌گویند، بخشی از شبکه جهانی اینترنت است به دلایل مختلف محتوای آن توسط موتورهای جستجوی استاندارد به نمایش گذاشته نمی‌شود.

اندازه دیپ وب

مایکل کی. برگمن در سال 2000 جستجو در اینترنت را با جستجو در اقیانوس مقایسه کرد. هنگام جستجو در اقیانوس در شبکه اقیانوس ممکن است نتیجه خوب بدست بیاید، اما ثروتی از اطلاعات وجود دارد که در عمق شبکه اینترنت و دست نیافتنی است. بسیاری از محتوای موجود در دیپ وب بسیار عمیق و در سایت‌ها دفن شده‌اند، به نحوی که موتورهای جستجوی استاندارد نمی‌توانند آن‌ها را پیدا کنند.

به بخشی از اینترنت که توسط موتورهای جستجو ایندکس شده سرفیس وب یا وب سطحی می‌گویند. دیپ وب در سال 2001 چندین برابر بزرگتر از سرفیس وب شناخته شد. دنیس شستاکوف، کوه یخ تشبیه کرد نشان دهنده تفاوت بین سرفیس وب و دیپ وب تشبیه کرد که در آن سرفیس وب قسمت روی آب و دیپ وب قسمت بسیار عمیق زیر آب است که دیده نمی شود.

دیپ وب

 

تخمین اندازه و عمق دیپ وب کاری غیر ممکن است زیرا اکثر پایگاه‌های داده، دارای اطلاعات قفل شده و رمزگذاری شده هستند. تخمین‌های اولیه نشان می‌دهد دیپ وب ۴۰۰ تا ۵۵۰ بار بزرگتر از سرفیس وب است. با توجه به اینکه اطلاعات و سایت‌های موجود در اینترنت همیشه در افزایش است، می‌توان دریافت که دیپ وب نیز در حال رشد بسیار سریع است به نحوی که نمی‌توان برای نرخ رشد آن مقداری تعیین کرد.

برآوردهای مبتنی بر فرمول بندی از یک تحقیق انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا در سال 2001 تخمین می‌زند دیپ وب حدودا شامل 7.5 پتابایت منابع باشد. تخمین‌های دقیق‌تری نیز برای تعداد منابع در دیپ وب وجود دارد: تحقیقات او و همکارانش. حدود ۳۰۰۰۰۰ دیپ وب سایت در سال ۲۰۰۴ در کل وب شناسایی شده، و با توجه به شستاکوف، حدود ۱۴۰۰۰ دیپ وب سایت در بخش روسی وب در سال ۲۰۰۶ وجود دارد.

تاریخچه دیپ وب

برگمن در یک مجله الکترونیکی انتشاراتی، در میک مقاله دیپ وب ذکر کرد که برای اولین بار در سال 1994 جیل السورث از اصطلاح وب پنهان پنهان استفاده کرد که به وب‌سایت‌هایی اشاره داشت که توسط هیچ موتور جستجویی ثبت نام نشده بودند. همچنین برگمن به مقاله‌ای که در سال ژانویه 1996 توسط توسط فرانک گارسیا نوشته شده بود اشاره کرد: «ممکن است یک سایت به دلایل منطقی‌ای طراحی شده باشد، ولی آن‌ها زحمت ثبت‌نام کردن آن در هیچ‌یک از موتورهای جستجو را به خود ندادند؛ بنابراین، هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را پیدا کند! شما پنهان هستید. من آن‌ها را وب مخفی می‌نامم.»

یکی دیگر از استفاده‌های اولیه از اصطلاح وب مخفی توسط بروس مونت و متئو بی. کل از کتابخانه نرم‌افزار شخصی، در یک توصیف از اولین ابزار شناخته شده دیپ وب در یک مصاحبه مطبوعاتی در دسامبر سال ۱۹۹۶ بود. اولین استفاده از اصطلاح خاص دیپ وب، که در حال حاضر به‌طور کلی پذیرفته شده، در مطالعه مذکور برگمن رخ داده‌است.

B/deepweb

نوشته‌های مرتبط

دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم؟
دارک وب چیست

دارک وب سطحی از اینترنت است که از دید کاربران عادی پنهان است و توسط موتورهای جستجوی معمولی قابل دسترسی نیست

خطرات استفاده از دارک وب
خطرات استفاده از دارک وب

دارک وب مکانی خطرناک است که می‌تواند امنیت و حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد. در این مقاله به بررسی خطرات استفاده از دارک وب می‌پردازیم.