دستور Chown در لینوکس

"دستور chown در لینوکس که مخفف Change Ownership است برای تغییر مالکیت فایل یا دایرکتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد."

دستور Chown در لینوکس برای تغییر مالکیت پرونده

دستور Chown در لینوکس برای تغییر مالکیت پرونده

در سیستم عامل لینوکس هر پرونده دارای یک مالکیت (owner) و گروه (group) است که اگر مجوز مناسب را نداشته باشد، دسترسی و ویرایش آن پرونده‌ یا دایرکتوری‌ امکان‌پذیر نمی‌باشد. ابزاری به نام chown در لینوکس وجود دارد که این قابلیت را به شما می‌دهد تا مالک و گروه فایل‌ها و دایرکتوری‌ها را در لینوکس تغییر دهید.

نحوه استفاده از دستور chown در لینوکس

سینتکس دستور chown به صورت زیر است:

sudo chown [new_owner]:[new_group_owner] filename

پیش از اینکه owner یک فایل را تغییر دهید، باید مجوزهای فعلی آن را بدانید. برای این کار می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

ls -l

دستور ls -l

تغییر مالکیت یک فایل در لینوکس

برای تغییر مالک فایل در لینوکس پس از دستور chown، نام مالک جدید و سپس نام فایل را بنویسید:

chown USER FILE

به عنوان مثال در دستور زیر مالکیت فایل passwords.txt را به کاربر hossein تغییر می‌دهیم:

chown hossein passwords.txt

برای تغییر مالکیت چند فایل، می‌توانید آن‌ها را در لیستی که با فاصله از یکدیگر جدا شده‌اند قرار دهید. به عنوان نمونه در دستور زیر مالکیت file1 و dir1 را به کاربر hossein تغییر می‌دهیم.

chown hossein file1 dir1

همچنین میتوان به جای نام کاربر از شناسه (UID) آن نیز استفاده کرد. می بینید که کاربر “hossein” اکنون مالک جدید file1 و dir1 است. به صورت پیش‌فرض‌، این دستور تنها برای یک فایل یا فهرست مستقیم کار می کند. اگر می خواهید تغییرات را در تمام پرونده ها و زیر شاخه ها در یک پوشه اعمال کنید ، باید از پارامتر R- استفاده کنید.

sudo chown -R hossein dir1

تغییر مالکیت گروه در لینوکس

برای تغییر گروه یک فایل در لینوکس، پس از دستور chown، علامت : بگذارید و بعد از آن گروه جدید را وارد کنید. سپس نام فایل یا دایرکتوری را بنویسید:

chown :www file1

در دستور بالا ما مالکیت file1 را به گروه www تغییر دادیم. برای تغییر گروه یک فایل همچنین می توانید از دستور chgrp نیز استفاده کنید. دستور chown در لینوکس وظیفه تغییر مالکیت یک فایل یا گروه را بر عهده دارد. این دستور اغلب همراه با دستور chmod که برای تغییر مجوزها در لینوکس است، استفاده می شود.

 

 

B/chown_command_in_linux