آدرس IP چیست؟

"دامنه اینترنتی یا به انگلیسی Internet Domain یک نام دامنه در شبکه است که کاربرد اجازه می‌دهد به آسانی به وب‌سایت دسترسی داشته باشد"

آدرس IP یا نشانی آی پی چیست و چه کاربردی در آدرس دهی شبکه دارد؟

آدرس IP یا نشانی آی پی چیست و چه کاربردی در آدرس دهی شبکه دارد؟

آدرس IP یا نشانی پروتکل اینترنت (Internet Protocol Address) که به اختصار به آن IP Address می‌گویند، یک نشانی عددی است که به هر یک از دستگاه‌هایی که به شبکه وصل هستند مانند کامپیوترهای شخصی، تلفن‌های هوشمند، مودم‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و ... اختصاص داده می‌شود.

 نسخه‌های آدرس IP

نشانی آی پی با دو نسخه IPv4 و IPv6 در حال استفاده می‌شود که هر یک آدرس IP را به روش متفاوتی ارائه می‌دهند. IPv4 پرکاربردترین نسخه نشانی آی پی است اما با توجه به افزایش تعداد گجت‌های متصل به اینترنت ظرفیت IPv4 برای آدرس دهی این دستگاه‌ها به پایان خواهد رسید، به همین دلیل IPv6 به عنوان جایگزینی برای آینده IPv4 انتخاب شد. گرچه هماکنون نیز امکان استفاده از IPv6 وجود دارد.

نشانی IPv4

آدرس IP نسخه چهارم یک عدد 32 بیتی است که برای سادگی آن را به شکل چهار بخش عددی در مبنای 10 می‌نویسند که با نقطه از یکدیگر جدا می‌شوند (مانند 192.168.1.1). هر بخش می‌توانند عددی از 0 تا 255 باشد و در مجموع می‌تواند 2 به توان 32 آدرس IP ایجاد کرد. شاید در نگاه اول این عدد بزرگ به نظر برسد اما با توجه به افزایش تعداد کاربران و گجت‌های متصل به اینترنت و فرارگیر شدن اینترنت اشیاء که میلیون دستگاه جدید را به اینترنت اضافه کرده است، ظرفیت نسخه چهارم نشانی آی پی دیگر پاسخگو نخواهد بود، به همین دلیل نسخه دیگری از IP Address مرسوم به IPv6 ارائه شد.

نشانی IPv6

گسترش روزافزون اینترنت و نیاز به آدرس‌های بیشتر، تیم Internet Engineering Task Force را برآن داشت تا به فکر فناوری‌های نوینی باشند تا امکان تعریف آدرس‌های IP بیشتری را فراهم کند. بهترین راه ساخت مجدد آدرس IP بود. در سال 1995 میلادی نسخه جدیدی از Internet Protocol Address به نام اختصاری IPv6 معرفی شد. اندازه IPv6 از 32 بیت به 128 بیت افزایش یافت، همچنین امکان آدرس دهی تا 2 به 128 آدرس وجود دارد.

آدرس IP رزرو شده

کارگروه مهندسی اینترنت IEFT و نهاد متصدی انتساب اعداد در اینترنت IANA برخی از نشانی‌های آی پی را رزرو کرده اند. این IP Addressها برای کاربردهای خاصی رزرو شده اند.

نشانی لوپ بک یا 127.0.0.1

این آدرس IP یک آدرس Loopback است چون با فرخوانی آن، کارت شبکه دور زده شده و کامپیوتر خود فرد در دسترس قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر حتی بدون داشتن رابط شبکه سخت افزاری نیز می توان از نشانی آی پی 127.0.0.1 استفاده کرد.

آی پی صفر یا 0.0.0.0

نشانی آی پی صفر یا 0.0.0.0 یک آدرس IP غیر قابل مسیریابی است که معمولا نامعتبر یا ناشناخته بودن مقصد را نشان می‌دهد. زمانی که کامپیوترها به صورت عادی و پیشفرض به TCP/IP متصل نباشند، آی پی صفر نمایش داده می‌شود که در صورت مشاهده آی پی 0.0.0.0 کامپیوتر قادر به دسترسی و تبادل اطلاعات با سایر تجهیزات متصل به شبکه نخواهد بود.

B/idomain

نوشته‌های مرتبط

آی‌پی شناور چیست؟ چگونه تولید می‌شود؟ و چه زمانی از IP شناور استفاده می‌شود؟
آی‌پی شناور چیست؟

آی‌پی شناور به آدرسی گفته می‌شود که برای همیشه در دسترسی بودن سرور یا توزیع بار شبکه از سروری به سرور دیگر در یک مرکز داده یا شبکه منتقل شود.