دارک وب چیست

"دارک وب سطحی از اینترنت است که از دید کاربران عادی پنهان است و توسط موتورهای جستجوی معمولی قابل دسترسی نیست"

دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم؟

دارک وب چیست و چگونه می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم؟

دنیای اینترنت آنقدر بزرگ است که تقریبا بی‌انتها به نظر می‌رسد. اگر در اینترنت فعالیت دارید، احتمالا نام‌های دارک وب (Dark Web) و دیپ وب (Deep Web) را شنیده‌اید. بسیاری از افراد، به اشتباه این دو را به جای هم به کار می‌برند. هرچند که دارک وب و دیپ وب تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند، اما در حقیقت، "دارک وب" زیرمجموعه‌ای از "دیپ وب است" و در یک لایه بالاتر از دیپ‌وب قرار دارد.

دارک وب

دیپ وب (Deep Web) چیست؟

در حال حاضر نزدیک به 2 میلیارد وب‌سایت در اینترنت وجود دارد و هر روز هزاران وب‌سایت، به این تعداد افزوده می‌شود. با این حال، این حجم اطلاعات تنها 4% درصد از فضای کل اینترنت را در برمی‌گیرد که به آن Surface Web می‌گویند و بخش عظیمی از اینترنت از دسترس عموم خارج است. به طور کلی اینترنت از نظر سطح دسترسی کاربران به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

  • سرفیس وب (Surface Web): به سطحی از اینترنت که در موتورهای جستجو مانند گوگل، ایندکس شده‌اند و برای عموم به راحتی قابل دسترسی است، Surface Web می‌گویند. این سطح از اینترنت تنها 4% از اینترنت را شامل می‌شود و هر فردی به اتصال به اینترنت و یک مرورگر وب معمولی مانند Safari، Chrome یا Firefox می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.
  • دیپ وب (Deep Web): به سطحی از اینترنت که در دسترسی افراد معمولی نیست و تنها با استفاده از ابزارهای خاص می‌توان به آن دسترسی داشت دیپ وب‌ می‌گویند، که 90% از اینترنت را شامل می‌شود. برای مثال اطلاعات دانشگاهی، مدارک پزشکی، اسناد قانونی، گزارش های علمی، آدرس ایمیل و ... بخشی از دیپ وب هستند.
  • دارک وب (Dark Web): دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب است که 6% از فضای اینترنت را دربر می‌گیرد و به عمد از دید عموم پنهان شده است. در دارک وب، ناشناس بودن حرف اول را می‌زند و افراد تقریبا غیر قابل ردیابی هستند، به همین دلیل فعالیت‌های غیر قانونی مانند خرید و فروش اسلحه و مواد مخدر، آزار اذیت انسان‌ها، تهیه مدارک جعلی، قاچاق اعضای بدن انسان، درخواست برای قتل یک انسان، درخواست هک به صورت غیر قانونی و ... به وفور در این سطح از اینترنت انجام می‌شود. نام دارک وب، از دارک نت (Darknet) گرفته شده است که زیرساخت‌هایی برای جلوگیری از دسترسی عموم به اطلاعات خاص است. از آنجایی که دارک وب شبکه‌ای رمزنگاری شده است که در محیط‌های کاملا ایزوله ایجاد می‌شوند و هیچ اطلاعاتی از گردانندگان آن‌ها در دسترس نیست، امکان ردیابی افراد برای دولت‌ها تقریبا غیر ممکن است، هرچند مواردی از دستگیری مجرمان دارک وب توسط پلیس نیز وجود دارد. یکی از خبرسازترین ماجراهای دارک وب، مربوط به دستگیری راس اولبریکت، گرداننده‌ی موفق‌ترین بازار سیاه اینترنتی خریدوفروش مواد مخدر به نام Silk Road بود که در سال ۲۰۱۳ توسط FBI شناسایی و به حبس ابد محکوم شد.

ورود به دارک وب

همانطور که در بالا اشاره کردیم، دارک وب به شکل معمول در دسترس عموم افراد قرار ندارد و فقط توسط ابزارهای خاص قابل دسترسی است. به شما توصیه می‌کنیم بدون دلیل و حتی از روی کنجکاوی به هیچ عنوان وارد شبکه دارک وب نشوید. چرا که خلافکاران و هکرهای بسیار ماهری در دارک وب وجود دارد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی توسط شما، به راحتی می‌توانند اطلاعات حساس شما را به دست آورند. توجه کنید که این افراد در حال انجام فعالیت‌های غیرقانونی هستند و در صورتی که احساس کنند فردی قصد سر در آوردن از کار آن‌ها را دارد یا به هر دلیلی احساس خطر کنند، به سرعت نسب به او واکنش نشان می‌دهند.

توجه: شما با مسئولیت خودتان وارد محیط دارک وب می‌شوید و ITSkill365 هیچ مسئولیتی در این خصوص نمی‌پذیرد. لطفا توجه داشته باشید که در فضای دارک وب به هیچ وجه از آدرس حساب‌های کاربری، نام واقعی یا دیگر اطلاعات واقعی خود استفاده نکنید و به هیچ وجه با دیگران صحبت نکنید یا کامنتی ارسال نکنید، تا امنیت شما به خطر نیفتد.

ورود به دارک وب توسط مرورگر Tor

در ابتدا با ورود به لینک دانلود مرورگر Tor، این مرورگر را برای سیستم‌عامل خود دانلود کرده و روی کامپیوتر خود نصب کنید. پس از اینکه مرورگر Tor رو کامپیوتر شما نصب شد و آن را اجرا کردید، بر روی Connect کلیک کنید تا ارتباط شما با محیط دارک وب برقرار شود و توسط موتور جستجوی DuckDuckGo بتوانید به جستجو در محیط دارک وب بپردازید.

 

B/darkweb

نوشته‌های مرتبط

دیپ وب (Deep Web) چیست؟
دیپ وب چیست؟

دیپ وب قسمتی از اینترنت است که توسط موتورهای جستجوی معمولی پنهان شده و به دلیل رمزگذاری‌های صورت گرفته، به کاربران عادی نمایش داده نمی‌شود.

خطرات استفاده از دارک وب
خطرات استفاده از دارک وب

دارک وب مکانی خطرناک است که می‌تواند امنیت و حریم خصوصی شما را به خطر بیندازد. در این مقاله به بررسی خطرات استفاده از دارک وب می‌پردازیم.