تفاوت RDS و VDI و RDP

"چرا به جای پیاده سازی Remote Desktop Services از VDI استفاده می شود؟"

تفاوت RDS و VDI و RDP

تفاوت RDS و VDI و RDP

به لطف پیشرفت تکنولوژی، ریموت دسکتاپ برای افرادی قصد دارند به محل کار خود متصل شود، امری عادی است، اما این فناوری می‌تواند برای اکثر کاربرانی که هیچ پیشینه ای در شبکه های کامپیوتری ندارند ممکن است گیج کننده باشد. به همین دلیل است که می‌خواهیم مواردی را زبان ساده توضیح دهیم.

  • VDI و RDS چیست؟
  • آن‌ها برای چه مواردی مناسب هستند؟
  • چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد؟
  • کدام یک برای استفاده من بهتر است؟

در این مقاله به مقایسه و تفاوت RDS و VDI و RDP می پردازیم و توضیح می دهیم که چه هستند، چرا استفاده می‌شوند، و چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، تا شما در روشنی برای انتخاب مناسب برای خود داشته باشد.

VDI چیست؟

مخفف Virtual Desktop Infrastructure است که یک ماشین مجازی (VM) را به هر کاربر اختصاص می دهد. VM بر روی یک سیستم عامل میزبانی شده در مرکز داده، یا در محل یا روی یک سرویس ابری مانند Azure اجرا می شود. هر کاربر یک دسکتاپ اختصاصی دارد که به طور کامل از سایر کاربران جدا شده است. این جداسازی، حقوق مدیریت کاملی را برای اجرای برنامه‌ها بدون خطر انتشار بدافزار در شبکه فراهم می‌کند. منابعی مانند CPU، حافظه و فضای دیسک نیز می توانند بر اساس نیاز کاربر تخصیص داده شوند. ماشین‌های مجازی توسط یک کارگزار ارتباط از راه دور دسکتاپ مدیریت می‌شوند که جلسه هر کاربر را به ماشین مجازی خود پیوند می‌دهد. VDI در مقابل Remote Desktop دارای مزیت جداسازی داده های محرمانه است که امنیت را افزایش می دهد. اما دارای یک راه اندازی پیچیده است که به متخصصان فناوری اطلاعات برای استقرار و نگهداری نیاز دارد. VDI ترکیبی از سخت افزار، نرم افزار و پیکربندی شبکه است که اجازه می دهد دسکتاپ های مجازی و سرورهای مجازی بین کاربران نهایی توزیع شوند. آنها می توانند از هر نقطه از شبکه به ماشین مجازی خود دسترسی پیدا کنند.

RDP چیست؟

RDP مخفف Remote Desktop Protocol است که توسط مایکروسافت به عنوان یک پروتکل ارتباطی شبکه توسعه داده شده است. این پایه ای است که RDS و VDI بر روی آن اجرا و کار می کنند و دستورات و رابط کاربری گرافیکی را بین سرور و کلاینت منتقل می کند. بزرگترین نقطه قوت RDP سازگاری آن با سرورهای میزبان VPS است که می تواند میزبانی قابل اعتماد و قابل تنظیم را ارائه دهد. شما می توانید یک سرور RDP قابل اعتماد با قیمت های بسیار مقرون به صرفه ایجاد کنید.

RDS چیست؟

RDS مخفف Remote Desktop Services است که یکی از ویژگی های مایکروسافت ویندوز سرور است این سرویس به کاربران امکان می‌دهد که از راه دور از طریق یک رابط گرافیکی به دسکتاپ ویندوز متصل شوند. RDS تا قبل از سال 2008 به عنوان "Terminal Service" نامیده می‌شد. RDS پیاده‌سازی معماری Thin Client مایکروسافت است که در آن نرم‌افزار ویندوز و کل دسکتاپ رایانه‌ای که RDS را اجرا می‌کند، برای هر دستگاه کلاینت راه دوری که پروتکل RDP یا Remote Desktop Protocol را پشتیبانی می‌کند، قابل دسترسی است. رابط های کاربر از سرور به سیستم مشتری نمایش داده می شود و ورودی از سیستم مشتری به سرور منتقل می شود، جایی که اجرای نرم افزار انجام می شود. این بر خلاف سیستم های پخش برنامه، مانند Microsoft App-V است که در آن برنامه‌های رایانه‌ای بر حسب تقاضا برای مشتری پخش می‌شوند و بر روی دستگاه مشتری اجرا می‌شوند.

مزیت RDS هزینه پایین مجوز است تنها یک نصب وجود دارد. امنیت نیز بالا است و استقرار و نگهداری ساده است که نیازی به پیشینه فنی ندارد. با این حال، اتصال از طریق ماشین های مجازی مشترک انجام می شود که می تواند نقض مقررات داده در برخی کشورها تلقی شود. در مقالات مرتبط بیشتر در مورد RDS صحبت کرده ایم.

شباهت‌های RDS و RDP و VDI

در حقیقت شباهت آن‌ها در مورد تجربه کاربر است، زیرا آن‌ها به یک دسکتاپ راه دور وارد می‌شوند و از از منابعی که بر روی سرور می‌زبانی می‌شوند استفاده می‌کنند. ماشین محلی کاربر عاری از بار داده یا خطرات امنیتی است. VDI، RDP و RDS اتصال از را دور را ممکن می‌سازند تا کارمندان بتوانند از خانه کار کنند و در عین حال به داده‌های شرکتی که روی سرورها میزبانی شده است دسترسی داشته باشند. آنها یک دسکتاپ ارائه می کنند که احساس می کند کاربران محلی دسکتاپ می توانستند روی دستگاه های خود داشته باشند. عملکرد آنها تا آنجا که به کاربر مربوط می شود از نظر سرعت و تأخیر تقریباً مشابه است.

مقایسه کامل RDS و RDP و VDI. کدامیک برنده می‌شود؟

تفاوت بین VDI در مقابل RDP در مقابل RDS به تنظیمات فنی برمی گردد. VDI دقیقاً مانند RDP مبتنی بر کلاینت های ویندوز است، اما RDS بر روی سرور ویندوز ساخته شده است. VDI روش مدرن ارتباط از راه دور دسکتاپ در نظر گرفته می شود که در آن کاربران دسکتاپ شخصی سازی شده با ویژگی های سفارشی سازی کامل دارند، در حالی که RDS یک روش قدیمی در نظر گرفته می شود که از سرور پر از منابعی استفاده می کند که توسط یک مدیر مدیریت می شود و بین کاربران به اشتراک گذاشته می شود. با این حال، RDP پروتکل اساسی است که اتصال از راه دور را در هر سیستمی امکان پذیر می کند. برای دانستن لیست جامع تفاوت ها، باید جزئیات را بررسی کنیم:

سازگاری با سیستم عامل

VDI انعطاف پذیری سیستم عامل ها را دارد و هر کاربر می تواند سیستم عامل خود از جمله iOS، Mac یا حتی اندروید را داشته باشد. RDP همچنین به خوبی با Mac OSX، iOS و اندروید سازگار است، اما RDS محدود به سرور ویندوز است. بنابراین، از نظر انعطاف پذیری سیستم عامل در VDI در مقابل RDP، هر دو سیستم عملکرد خوبی دارند.

تعداد سرورها

VDI به اندازه تعداد کاربران از سرورها استفاده می کند، اما RDP و RDS اغلب بر روی یک سرور منفرد مستقر می شوند که به بسیاری از کاربران خدمات ارائه می دهد. بنابراین، RDP از نظر تعداد سرورها در مورد VDI در مقابل RDP دست بالا را دارد.

انعطاف پذیری

VDI دارای محدودیت‌های سخت‌افزاری است که اجازه نمی‌دهد اتصالات از تعداد معینی تجاوز کنند، در حالی که RDP و RDS نامحدود به نظر می‌رسند. بنابراین، RDP انعطاف پذیرتر از VDI در مقابل VDI و RDP است.

سهولت مدیریت

VDI یک سیستم پیچیده است و دانش فنی برای مدیریت سیستم مورد نیاز است. در حالی که RDP و RDS دارای یک پیکربندی گام به گام ساده هستند که حتی کاربران بدون دانش فنی نیز می توانند آن را تنظیم کنند. با این حال، در محیط های چند کاربره، راه اندازی ممکن است مشکل باشد. بنابراین، RDP از نظر مدیریت در VDI در مقابل RDP آسان تر است.

تخصیص منابع

VDI سیستم تخصیص منابع بهتری را ارائه می دهد که در آن کاربری که بیشترین نیاز را دارد بیشترین دریافت را دارد. اما RDP و RDS به یک سیستم تخصیص یکپارچه متصل هستند که در آن منابع تقریباً به طور مساوی بین کاربران بدون توجه به نقش آنها در شبکه تقسیم می شود. بنابراین، VDI یک سیستم تخصیص منابع هوشمندتر را در رقابت VDI و RDP ارائه می دهد.

انعطاف پذیری دستگاه

VDI دارای ویژگی "Bring Your own Device (BYoD)" است که به شما امکان می دهد دستگاه خود را (تلفن، تبلت، لپ تاپ یا رایانه شخصی) انتخاب کنید. RDP بر روی دستگاه های تلفن همراه نیز ارائه می شود، اما RDS از آنجایی که روی ویندوز سرور اجرا می شود به رایانه شخصی محدود می شود. بنابراین، هر دو برنامه انعطاف‌پذیری دستگاه را به کاربران VDI در مقابل RDP ارائه می‌دهند.

سفارشی سازی دسکتاپ

VDI دو نوع دسکتاپ دارد، یعنی دائمی و غیر مداوم، که در ویژگی شخصی سازی متفاوت هستند. نوع دائمی به کاربر اجازه می دهد تا سیستم عامل و برنامه های کاربردی سفارشی داشته باشد، در حالی که نوع غیر مداوم یک دسکتاپ تصادفی را از یک استخر اختصاص می دهد. از طرف دیگر، RDP و RDS این ویژگی را به کاربران ارائه نمی دهند و همه آنها آماده هستند که از یک دسکتاپ اختصاص داده شده با برنامه های عمومی از پیش بارگذاری شده استفاده کنند. دسکتاپ مبتنی بر یک VM مشترک است که مبتنی بر جلسه است، به این معنی که پس از پایان جلسه یکبار مصرف است.

اتصال به اینترنت

VDI دارای قابلیت همگام‌سازی است که به کاربران اجازه می‌دهد به صورت آفلاین کار کنند و فقط زمانی که دوباره آنلاین هستند، داده‌ها را همگام‌سازی کنند، در حالی که RDP و RDS به اتصال اینترنت همیشه روشن نیاز دارند. در غیر این صورت، کاربران نمی توانند متصل شوند و کار کنند. بنابراین، VDI انتخاب بهتری از نظر اتصال به اینترنت ارائه می دهد.

هزینه کلی

VDI یک نمونه مجازی را با برنامه‌ها و داده‌های جداگانه به هر کاربر ارائه می‌دهد. این امر مستلزم اشتراک و مجوز است که به راحتی می تواند بر اساس تعداد کاربران جمع شود. هزینه های سخت افزاری و اداری نیز قابل توجه است. از طرف دیگر RDP رایگان است، زیرا از ویندوز XP یکی از ویژگی‌های ویندوز بوده است و فقط باید در تنظیمات ویندوز فعال شود.

RDS به یک نمونه از سرور ویندوز نیاز دارد که روی یک سرور نصب شده باشد و همه کاربران از طریق RDP وارد همان سرور می شوند. تعداد کاربران تنها به قدرت سخت افزار زیرین محدود می شود. با این حال، اگر سرور در محل قرار داشته باشد، مجوز دسترسی مشتری (CAL) مورد نیاز است، یا اگر سرور در فضای ابری باشد، به اشتراک Azure نیاز است.

کاربرد اصلی VDI و RDP چیست؟

در نهایت، مهمتر از از همه این است که چه زمانی از VDI استفاده کنید و چه زمانی بهتر است از RDP استفاده کنید:

کاربرد اصلی VDI

با استفاده از VDI، همه کاربران یک پلتفرم اختصاصی دارند که می توانند آن را تغییر دهند. مدیر می تواند خط مشی هایی را تعیین کند تا تصمیم بگیرد چه چیزی را می توان تغییر داد و چه چیزی در بین سیستم های مجازی مختلف رایج باشد. VDI انتخاب ایمن‌تری برای پیاده‌سازی‌های پیچیده‌تر از فرم‌های چند کاربره است و دسکتاپ‌ها و نرم‌افزارهای مجازی را به‌طور مستقل برای جلوگیری از مشکلات سازگاری فراهم می‌کند. با این حال، باید به هزینه بالا و دشواری اجرا و نگهداری توجه شود.

کاربردهای اصلی RDP

به طور کلی، RDP برای سازمان‌هایی با چندین کاربر که به تعداد برنامه‌ها و خدمات یکسانی نیاز دارند، مناسب‌تر است. پیاده‌سازی و مدیریت RDP نسبت به VDI ساده‌تر است، اگرچه سفارشی سازی کمتری وجود دارد. منابع سرور که برای کاربران متعدد به اشتراک گذاشته می‌شود هزینه‌های اضافی را به حداقل می‌رساند، اما به مشکلات برنامه کمک می‌کند.

VDI در مقابل RDP: کدام یک برای شما مناسب است؟

پاسخ صادقانه این است که بستگی به نیازهای سازمانی و بودجه شما دارد. با این حال، RDP همیشه انتخاب اصلی شماست زیرا رایگان است و برای همه سیستم‌های دسکتاپ از راه دور مورد نیاز است. و اگر تعداد قابل توجهی از کاربران دارید که از برنامه های کاربردی عمومی استفاده می کنند و به قدرت محاسباتی یکسانی نیاز دارند، ایده خوبی است که روی RDS سرمایه گذاری کنید زیرا هزینه کلی مجوز، منابع و مدیریت کمتر خواهد بود.

اما اگر انواع مختلفی از کاربران دارید که هر کدام از برنامه های خاص با منابع محاسباتی متفاوت استفاده می کنند، VDI ممکن است انتخاب بهتری باشد. زیرا آن چیزی که کاربران از نظر منابع و سفارشی سازی نیاز دارند را در اختیار کاربران قرار می دهد.

با این حال، برای اکثر کاربران، RDP برای پاسخگویی به خواسته‌های آنها برای یک تجربه دسک‌تاپ از راه دور قابل اعتماد و سریع کافی است. هنگام خرید سرور RDP، با فضای ذخیره سازی NVMe، رم های DDR4 و پهنای باند 1 گیگابیت بر ثانیه، سرور دسکتاپ راه دور شما می تواند هر نرم افزاری را بدون تاخیر یا خرابی اجرا کند. بعلاوه، 99.95% آپتایم ما به این معنی است که هرگز در هر کجا که هستید، از دسکتاپ راه دور خود بی بهره نخواهید بود.

B/vdi_vs_rdp_vs_rds

نوشته‌های مرتبط

سرویس RDS چیست؟

سرویس RDS به بخش فناوری اطلاعات یک سازمان اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها را به جای چندین کامپیوتر روی یک سرور مرکزی نصب کنند.

مقایسه RDP و VNC | کدام ابزار ریموت دسکتاپ بهتر است
مقایسه RDP و VNC

سیستم‌های RDP و VNC پلتفرم‌های برجسته‌ای هستند که بسته به نیاز شما می‌توانند برای برنامه‌های مختلف استفاده شوند.