امنیت سایت را چگونه فراهم کنیم؟

"تضمین امنیت سایت تابع قوانین ساده‌ای است که هر کدام از آن‌ها نقش بسیار مهمی را در تامین امنیت سایت ایجاد می‌کند."

امنیت سایت را چگونه فراهم کنیم؟

امنیت سایت را چگونه فراهم کنیم؟

اگر قصد دارید امنیت سایت خود را بالا ببرید باید به نکاتی در مورد فراهم کردن امنیت سایت توجه کنید. هنگامی که شما وب‌سایت خود را راه‌اندازی می‌کنید، تمام تلاش خود را در جهت موفقیت و افزایش رتبه سایت در موتورهای انجام می‌دهید، اما شاید به فکر تضمین امنیت سایت نباشید. حملات سایبری موجب حذف اطلاعات، کاهش رتبه در موتورهای جستجو، آسیب رسیدن به شهرت برند شما و سلب اعتماد از مراجعه کنندگان به سایت شما می‌شود. امنیت سایت تابع قوانین ساده‌ای است که هر کدام از آن‌ها نقش بسیار مهمی را تامین امنیت سایت ایجاد می‌کند.

عدم اتصال مستقیم پایگاه داده به شبکه اینترنت

تا حد امکان ضروری است دسترسی مستقیم به پایگاه داده از توسط اینترنت برقرار نشود. یکی از مواردی که باعث این اشتباه بزرگ می‌شود، درخواست شرکت‌هایی است که پشتیبانی وب‌سایت شما را بر عهده دارند و مشتریان خود را الزام به دسترسی ریموت پایگاه داده می‌کنند. در صورت اجبار شرکت‌ها و سازمان‌ها به این مسئله، این دسترسی حتما باید روی یک بستر امن و با استفاده از VPN ایجاد شود.

آسیب‌پذیری سرویس دهنده‌های Microsoft Exchange، Microsoft Sharepoint و Zimbra

با توجه با انتشار آسیب‌پذیری‌های حیاتی در مورد این سرویس‌ها، کدهای مخرب مربوطه طی سال‌های اخیر مورد استفاده جدی قرار گرفتند. در صورت استفاده از این سرویس دهنده‌ها ضروری است نسبت به بروزرسانی آن‌ها و نصب تمام بسته‌های امنیتی منتشر شده اطمینان حاصل پیدا کنید.

گواهینامه امنیتی SSL

یکی از موارد مهم در فراهم کردن امنیت سایت استفاده از گواهینامه امنیتی SSL است که علاوه بر ایجاد امنیت، تاثیر بسزایی در رشد نتایج سئو در موتورهای جستجو و جلب اعتماد کاربران دارد. گواهینامه امنیتی SSL با ایجاد رمزنگاری بر روی اطلاعات ورودی و خروجی سایت با الگوریتم‌های بسیار پیچیده از شنود و سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند. این کار موجب می‌شود که در بسیاری از حالت‌ها حتی اگر از اینترنت ناامن استفاده کنید و باعث سرقت اطلاعات شود، اطلاعات شنود شده غیر قابل استفاده خواهند بود و هکر با یک سری از اطلاعات رمزنگاری شده روبرو خواهد شد.

محافظت از مسیر ورود به مدیریت سایت

محرمانه بودن مسیر ورود به پنل مدیریت سایت در افزایش بسیار تاثیرگذار است و در مواقعی محافظت اساسی به عمل می‌آورد. تصور کنید که نام کاربری و رمز عبور شما فاش شده باشد. با تغییر مسیر ورود به مدیریت سایت از مسیر های پیش فرض مانند admin، administrator، dashboard، wp-admin و ... به مسیرهایی که فقط خودتان از آن اطلاع دارید می توانید از ورود نام کاربری و رمز عبور توسط هکر جلوگیری کنید.

بررسی تلاش برای ورود ناموفق

استفاده از افزونه‌ها یا روش‌هایی برای بررسی تلاش‌های ورود ناموفق به سیستم‌، یکی از کارهای اساسی برای حفظ امنیت سایت در برابر حملات Brute Force می‌باشد. این حملات سایبری خودکار از روش آزمون و خطا استفاده می کنند و از هر ترکیب ممکنی از حروف و اعداد برای دسترسی به سیستم استفاده می کنند. استفاده از افزونه‌های ویژه این کار، بر تمامی ورود و خروج کاربران نظارت می‌کند و اگر تلاش‌های مشکوکی برای ورود به سایت وجود داشته باشد، آن را تشخیص می دهد. در صورتی که تعداد تلاش‌های ناموفق ورود به سایت از حد تعیین شده بیشتر شود، افزونه، آدرس IP را برای مدت معینی یا حتی برای مدت نامحدود مسدود می کند.

کد کپچا

ربات‌های اسپمر با خزیدن در سایت‌ها و تست نفوذ در آن‌ها از فرم‌های محافظت نشده توسط CAPTCHA سوء استفاده کرده و با تکمیل فرم ارسال به صورت ماشینی اقدام به ارسال درخواست‌های انبوه به صورت اسپم می کند که اگر محافظتی در این مورد انجام نشده باشد، این امکان بسیار وجود دارد که به دلیل استفاده بیش از اندازه از منابع سرور، توسط شرکت میزبان سایت، Suspend شوید. سیستم محافظت CAPTCHA به راحتی می تواند از حملات اسپمرها جلوگیری کند. ما سیستم reCAPTCHA گوگل را به شما پیشنهاد می کنیم. بسیاری از سایت‌های بزرگ و معتبر دنیا از این سیستم استفاده می کنند و شما نیز می توانید با اطمینان خاطر از این ابزار امنیتی استفاده کنید.

کلمه عبور قدرتمند

یکی از مواردی که در امنیت سایت نقش بسیار مهمی دارد و متاسفانه درصد کمی از افراد به آن توجه می کنند، استفاده از رمز عبور قدرتمند و محافظت از آن است. یک رمز عبور قدرتمند باید بیشتر از 8 کاراکتر داشته باشد، ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص مانند @، #، %، ^ و موارد مشابه باشد. موسسه امنیتی Keeper Security در سال 2016 پراستفاده ترین و ساده ترین رمزهای عبور را منتشر کرد. این فهرست بر اساس اطلاعات حاصل از نفوذهای امنیتی مربوط به بیش از 10 میلیون حساب کاربری به دست آمده.

1 1234456 14 666666
2 123456789 15 18atcskd2k
3 qwerty 16 7777777
4 12345678 17 1q2w3e4r
5 11111 18 654321
6 1234567890 19 555555
7 1234567 20 3rjs1la7qe
8 password 21 google
9 123123 22 1q2w3e4r5t
10 987654321 23 123qwe
11 qwertyuiop 24 xcvbnm
12 mynoob 25 1q2w3e
13 123321    

غیرفعال کردن Directory Browsing

تعیین سطح دسترسی مناسب مخصوصا برای پوشه ها و فایل‌هایی که اطلاعات کلیدی مانند رشته اتصال به دیتابیس هستند بسیار ضروری است. در مورد سطح دسترسی فایل‌ها و پوشه‌ها باید به گونه ای سطح دسترسی را تعریف کرد که تنها وب مالک سایت بتواند اطلاعات فایل‌های مهم را مشاهده کند و غیر از آن به هیچ نحو دیگری قابل خواندن و نوشتن نباشد. برای سایر فایل ها و پوشه ها نیز باید سطح دسترسی معقول و استاندارد تعیین کرده و تعریف سطح دسترسی بالا خودداری کنیم. قابلیت Directory Browsing می‌تواند توسط هکرها مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق بتوانند به فایل‌های مهم وب‌سایت شما دسترسی داشته باشند و از این فایل‌ها برای فراهم کردن دسترسی‌های مورد نظر خود یا سرقت اطلاعات استفاده کنند. برای امنیت بیشتر حتما قابلیت Directory Browsing را غیر فعال کنید.

شبکه توزیع محتوا یا CDN

سیستم CDN راهی بهینه شده برای توزیع و انتشار محتوا در وب سایت‌ها برای تمامی نقاط جهان می باشد که مزایای بسیاری دارد. CDN ها مجموعه ای از سرورها و شبکه های به هم متصل می باشند که دیتاسنترهای آنان در نقاط مختلف دنیا قرار دارند. این سرورها درست مثل یک شبکه زنجیر شده به یکدیگر بوده و به همدیگر متصل هستند. محتوای موجود در اینترنت که در وب سایت های مختلف وجود دارند، در این سرورها به چرخش در می آیند. هدف اصلی از تولید این سیستم، کاهش زمان دسترسی به سرورها در نقاط مختلف دنیا می باشد.

اینکه وب سایت شما از چندین سرور مختلف در نقاط گوناگون دنیا در دسترس باشد نه تنها باعث افزایش امنیت وب سایت شما می شوند، بلکه به خاطر کاهش ترافیک های ورودی از یک سرور، سرعت بارگذاری وب سایت شما را بسیار افزایش می دهد و این یکی از مهمترین فاکتورهای اساسی برای SEO می باشد. کاهش ریسک حملات سایبری به وب سایت ها، از دیگر دلایلی است که نشان دهنده افزایش امنیت یک سایت با استفاده از CDN هاست، از جایی که وب سایت شما از طریق چندین سرور آنلاین می باشد، از کار انداختن آن تقریباً مساوی با از کار انداختن تمام سرورها می باشد. در ضمن، با استفاده از CDN ها خطر از کار افتادگی و از دسترس خارج شدن وب سایت شما نیز به مراتب کاهش می یابد. چرا که در صورت از کار افتادن یک سرور، سرورهای دیگر جای آن را خواهند گرفت.

از نگهداری هر نوع نسخه پشتیبان بر روی سرور وب خودداری کنید

برای اطمینان از عدم وجود دسترسی به داده‌ها به صورت ناخواسته از نگهداری هر نوع نسخه پشتیبان بر روی سرور وب خودداری کنید.

B/sitesecurity

نوشته‌های مرتبط

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست و نقشی در سرعت و امنیت وب‌سایت دارد؟
شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا CDN مجموعه‌ای از سرورهای مستقر شده در نقاط مختلف جهان است که می‌تواند تاثیر چشمگیری در سرعت و امنیت وب‌سایت داشته باشد

هانی‌پات (Honeypot) چیست و چطور به افزایش امنیت کمک می‌کند؟
هانی‌پات چیست

هانی‌پات (Honeypot) یک مکانیسم امنیتی کامپیوتری است که برای شناسایی، منحرف کردن، یا به نوعی خنثی کردن تلاش‌ها برای استفاده غیر مجاز از سیستم‌های اطلاعاتی تنظیم می‌شود.

گواهینامه امنیتی SSL: چگونه از اطلاعات کاربران خود در اینترنت محافظت کنید؟
گواهینامه امنیتی SSL

در این مقاله، به بررسی گواهینامه های امنیتی SSL می پردازیم و مزایای استفاده از آنها را توضیح می دهیم. همچنین، انواع مختلف گواهینامه های SSL و نحوه انتخاب گواهینامه مناسب را بررسی می کنیم.