اختلال در کلودفلر

"اختلال در شبکه توزیع محتوای کلودفلر یکی از آسیب‌پذیری‌های جدی است که صنعت فناوری اطلاعات ایران می‌تواند با آن مواجه شود"

اختلال در کلودفلر بازی پر هزینه برای دو طرف ماجرا

اختلال در کلودفلر بازی پر هزینه برای دو طرف ماجرا

کلودفلر یکی از بزرگترین CDNهای جهان است و اختلال در دسترسی به کلودفلر چند روزی است که شروع شده و تا حدی ادامه دارد. این اختلال در نتایج رادار کلودفلر مشخص است. اختلالی که به باور کارشناسان، با هدف مقابله با دور زدن فیلترینگ با صرف هزینه‌های زیاد اجرا شده است. گرچه امروز وضعیت به مراتب از روز گذشته بهتر است، اما هنوز عادی نیست.

اختلال در کلود فلر

کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بر این باورند اختلال در شبکه توزیع محتوای کلودفلر موضوع جدیدی نیست، اما شدت آن نسبت به قبل به مراتب بیشتر شده و تنها یک دلیل دارد: «فیلترینگ»

این نظریه وجود دارد که دولت با صرف هزینه هنگفت، در تلاش است تا مانع دور زدن سانسور اینترنت توسط کاربران شود و دلیل اختلال در کلودفلر احتمالا همینجاست. این اختلال با هر هدفی که ایجاد شده است، در تجربه کاربری مردم برای استفاده از اینترنت تاثیر منفی گذاشته و کسب و کارها را به دردسر انداخته، هزینه آن‌ها را افزایش داده و در نهایت کاهش امنیت سایبری را نیز به ارمغان آورده.

پیامدهای ناشی از اختلال کلودفلر

گرچه کلودفلر در حال حاضر به صورت کامل مسدود نشده است، اما باید این حقیقت را قبول کرد که مسدود‌سازی دائمی Cloudflare در ایران تبعات جبران‌ناپذیری را در دسترسی به شبکه جهانی اینترنت به همراه خواهد داشت. بسیاری از وب‌سایت ها کاهش سرعت شدیدی را تجربه خواهند کرد و برای یک حمله DDoS آماده می‌شوند. همچنین شبکه توزیع محتوای کلودفلر گواهی SSL را ارائه می‌دهد که به واسطه این گواهی بسته‌های داده به صورت کاملا رمزنگاری شده ارسال و دریافت می‌شوند.

علاوه بر موارد گفته شده، برنامه‌نویس‌ها و فعالین حوزه فناوری اطلاعات با اختلال در کلودفلر به دردسرهای بسیار بزرگی خواهند افتاد و در حقیقت رشد استارتاپ‌ها، صنعت فناوری و در یک کلام اقتصاد دیجیتال با چالش بزرگی روبرو خواهد شد. اختلال در کلودفلر با هر تصمیم و به هر علتی، حاصلی جز آسیب بسیار جدی به کسب‌وکارهای اینترنتی ایرانی ندارد چرا که میلیون‌ها سایتی که اغلب در ایران فیلتر نیستند، از خدمات کلودفلر استفاده می‌کنند و به‌این‌ترتیب دسترسی به این سایت‌ها هم برای کاربران ایرانی با مشکل مواجه خواهد شد.

ناامنی بیشتر با اختلال کلودفلر

شبکه توزیع محتوای کلودفلر یکی از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات CDN در جهان است که تهدیدات سایبری را تا حد بسیار زیادی رفع می‌نماید و بات‌نت‌هایی که به صورت اسپم قصد ورود به سایت را دارند مسدود می‌کند. همچنین مصرف پهنای باند و مصرف منابع سرور را کاهش خواهد داد و در سرعت بارگذاری سایت تاثیر چشمگیری دارد.

سال‌های زیادی است که به صورت موردی اختلال در پروتکل‌های رمزنگاری کلودفلر را مشاهده می‌کردیم، اما اختلال‌های چند روز گذشته بسیار وسیع بوده است. با وجود اختلال در پروتکل‌های ایمن تانلینگ، برای SSH زدن به سرورها مجبور به حذف برخی از پروتکل‌های ایمن سازی دیگر هستیم که این موضوع در چند روز گذشته شدت بیشتری به خود گرفته و زیر ساخت‌ها ناامنی بسیار بزرگی را برای یک حمله سایبری تجربه خواهند کرد.

همچنین بیشتر کاربران به صورت تخصصی از موارد امنیتی اطلاع ندارند و ممکن است از هر نرم‌افزار مخربی روی گوشی موبایل خود استفاده کنند. در حقیقت بیشتر کاربران بدون آن‌که خبر داشته باشند به یک «بات‌نت» تبدیل شده‌اند که برای یک حمله DDoS از آن‌ها استفاده می‌شود. یکی از مزایایی پلتفرم کلودفر نیز مقابله با حملات DDoS است که با وجود اختلال در کلودفلر کسب‌ و کار‌هایی بسیاری آسیب خواهند دید؛ این یعنی زلزله برای ارتباطات ایران.

B/cfdisorder

نوشته‌های مرتبط

انواع حملات DoS و مدیریت حملات DDoS
حمله DoS

حملات DoS یا DDoS تلاش صریح مهاجمان برای محروم سازی کاربران مجاز از سرویس می‌باشد که و موجب قطع موقت یا دائم سرویس خواهد شد

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست و نقشی در سرعت و امنیت وب‌سایت دارد؟
شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا CDN مجموعه‌ای از سرورهای مستقر شده در نقاط مختلف جهان است که می‌تواند تاثیر چشمگیری در سرعت و امنیت وب‌سایت داشته باشد