آی‌پی شناور چیست؟

"آی‌پی شناور به آدرسی گفته می‌شود که برای همیشه در دسترسی بودن سرور یا توزیع بار شبکه از سروری به سرور دیگر در یک مرکز داده یا شبکه منتقل شود."

آی‌پی شناور چیست؟ چگونه تولید می‌شود؟ و چه زمانی از IP شناور استفاده می‌شود؟

آی‌پی شناور چیست؟ چگونه تولید می‌شود؟ و چه زمانی از IP شناور استفاده می‌شود؟

آی‌پی شناور (Floating IP) یا IP رزرو شده به آدرسی مجازی گفته می‌شود که می‌تواند از سروری به سرور دیگر در یک مرکز داده یا شبکه منتقل شود. چندین سرور مختلف می‌توانند یک آی‌پی شناور داشته باشند؛ اما در یک زمان معین تنها روی یک سرور می‌تواند فعال شود. یکی از قابلیت‌های گسترده آی‌پی شناور اختصاص سریع IP به یک سرور دیگر است. این موضوع باعث موجب می‌شود که از یک سرور از دسترس خارج شد، خدمات از سرور دیگر در دسترس باشد تا اطلاعات بی‌وقفه دریافت‌ و به درخواست‌های ورودی پاسخ داده شود.

آی‌پی شناور چگونه تولید می‌شود؟

مدیر شبکه با تعریف استخرهای IP رزرو شده، امکان انتخاب آدرس آی‌پی شناور به عنوان منابع در دسترس سرور به مشتریان می‌دهد. با دریافت این آدرس، مالکیت آن به کاربر می‌رسد و بعه دستگاه کاربر اختصاص داده می‌شود یا از دستگاه مدنظر حذف می‌شود و در آینده دستگاه دیگری اختصاص داده می‌شود. لازم به ذکر است که حتی در صورت حذف کامل دستگاه از شبکه، دسترسی کاربر به IP شناور از بین نخواهد رفت.

دلیل استفاده از استخرهای آی‌پی مختلف این است که ISPهای مختلف می‌توانند از هر استخر IP استفاده کنند و حتی شبکه‌های خارج از شبکه فعلی به آن دسترسی داشته باشند. به کمک این روش اطمینان پیدا می‌کنید که امکان اتصال یا دسترسی کنترل‌پذیر است و حتی در صورت بروز مشکل برای ISP، کاربر قادر است از طریق سرویس دهندگان دیگر به استخر IP دسترسی داشته باشد.

چه زمانی از IP شناور استفاده می‌شود؟

همیشه در دسترس بودن یکی از عوامل مهم در هر پروژه تحت شبکه است. در شبکه‌های ارتباطی حتی یک خطای کوچک می‌تواند باعث اختلال در کار شود. به همین دلیل توسعه دهندگان برای اطمینان از همیشه در دسترس بودن و پایدار بودن پروژه خود، از آی‌پی شناور استفاده می‌کنند. یک IP شناور می‌تواند به عنوان یک آدرس Load Balancing انعطاف پذیر عمل کند و با توزیع ترافیک ورودی شبکه به nodهای مختلف شبکه، به تعادل بارهای اوج کمک کند. nodهای شبکه دو یا چند دستگاه در شبکه است که مسیر انتقال یک شبکه مخابراتی را به هم متصل می‌کنند. مانند کامپیوتری که جریان‌های کاری را بین چندین پردازنده توزیع می‌کند، متعادل‌سازی بار نیز با تقسیم بار در چندین سیستم موازی، حجم زیادی از درخواست‌های همزمان یا محاسبات پیچیده‌تر را انجام می‌دهد.

Failover و Switchover چیست؟

در صورتی که یک متعادل کننده بار اولیه یا یک سرور برنامه مرکزی در یک خوشه از یک طرف دچار اختلال شود، آی‌پی شناور قادر است بلافاصله به یک سرور برنامه اضافی یا یک متعادل کننده بار ثانویه در یک سیستم پیکربندی شده مربوطه اختصاص داده شود. IP به واحد فعال شناور می شود، که بلافاصله فرآیندهای مورد نظر را انجام می دهد. تغییر برنامه‌ریزی نشده بین سرویس‌های شبکه به عنوان “failover” نامیده می‌شود. این نوع حفاظت به ویژه برای کاربردهای حیاتی توصیه می شود.

تغییر برنامه ریزی شده از یک سیستم اولیه به یک سیستم ثانویه به عنوان “تغییر” نامیده می شود. انتقال هدفمند سرویس ها با خطا انجام نمی شود، بلکه معمولاً توسط یک مدیر سیستم کنترل می شود. یک دلیل کلاسیک برای تعویض، به عنوان مثال، تعمیر و نگهداری معمول سیستم های اولیه یا ثانویه است که در آن یک نمونه موازی به طور موقت عملکرد آن را بر عهده می گیرد.

 

B/floatingip

نوشته‌های مرتبط

آدرس IP یا نشانی آی پی چیست و چه کاربردی در آدرس دهی شبکه دارد؟
آدرس IP چیست؟

دامنه اینترنتی یا به انگلیسی Internet Domain یک نام دامنه در شبکه است که کاربرد اجازه می‌دهد به آسانی به وب‌سایت دسترسی داشته باشد