Hyper-V چیست؟

"Hyper-V یا هایپر وی یکی از قابلیت‌های سیستم عامل ویندوز است که برای ساخت ماشین های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد."

Hyper-V چیست و چه کاربردی دارد و در چه نسخه‌هایی از ویندوز وجود دارد؟

Hyper-V چیست و چه کاربردی دارد و در چه نسخه‌هایی از ویندوز وجود دارد؟

مایکروسافت Hyper-V با کد Viridian که قبل از انتشار به عنوان Windows Server Virtualization شناخته می‌شد، یک هایپروایزر بومی یا Native است که می‌تواند ماشین‌های مجازی را روی کامپیوترهایی که سیستم‌ عامل ویندوز x64 و x86 دارند ایجاد کند. Hyper-V نخستین بار با ویندوز سرور 2008 منتشر شد و از ویندوز سرور 2012 و ویندوز 8 بدون هزینه اضافی در دسترس بوده است. با انتشار ویندوز 8، هایپر-وی جایگزین Windows Virtual PC و به عنوان مجازی ساز سخت افزار نسخه‌های کلاینت Windows NT شد. سروری که Hyper-V را اجرا می‌کند، می‌تواند به گونه‌ای پیکربندی شود تا ماشین‌های مجازی شخصی در معرض یک یا چند شبکه قرار گیرند.

تاریخچه Hyper-V

نسخه بتا Hyper-V با برخی از نسخه‌های Windows Server 2008 x86-x64 عرضه شد. نسخه نهایی در 26 ژوئن 2008 منتشر شد و از طریق Windows Update تحویل داده شد. از آن زمان به بعد Hyper-V با هر نسخه از ویندوز سرور منتشر می‌شود. Hyper-V به دو صورت ارائه شد:

بخشی از ویندوز

Hyper-V یک جزء اختیاری از ویندوز سرور 2008 به بعد است. همچنین در SKU‌های x64 نسخه‌های Pro و Enterprise ویندوز 8، ویندوز 8.1، ویندوز 10 و ویندوز 11 موجود است.

Hyper-V Server

این یک نرم‌افزار رایگان Windows Server با عملکرد محدود و جزئی از Hyper-V است. Hyper-V Server 2008 از 1 اکتبر 2008 منتشر شد. Hyper-V Server 2008 محدود به یک خط فرمان است که برای پیکربندی سیستم عامل میزبان، سخت افزار فیزیکی و نرم افزار استفاده می‌شود. یک رابط کاربری CLI مبتنی بر منو برخی از فایل‌های اسکریپت قابل دانلود رایگان، پیکربندی را ساده می‌کند. علاوه بر این Hyper-V Server از طریق Remote Desktop Connection از راه دور دسترس است. با این حال، مدیریت و پیکربندی سیستم‌عامل میزبان و ماشین‌های مجازی مهمان عموماً از طریق شبکه، با استفاده از کنسول‌های مدیریت مایکروسافت در رایانه ویندوزی دیگر یا مدیر ماشین مجازی مرکز سیستم انجام می‌شود. این اجازه می‌دهد تا پیکربندی و نظارت بر Hyper-V Server آسان‌تر شود.

Hyper-V Server 2008 R2 بخشی از Windows Server 2008 R2 است که در سپتامبر 2009 در دسترس قرار گرفت و شامل Windows PowerShell v2 برای کنترل بیشتر CLI است. دسترسی از راه دور به Hyper-V Server نیاز به پیکربندی CLI رابط‌های شبکه و فایروال ویندوز دارد. همچنین رایانه‌های شخصی که از ویندوز ویستا استفاده می‌کنند برای مدیریت Hyper-V Server به طور کامل پشتیبانی نمی‌شوند.

نقش Hyper-V فقط در نسخه‌های ویندوز سرور 32 بیتی و 64 بیتی Standard، Enterprise و Datacenter به بعد موجود است. همچنین این نقش در نسخه‌های Enterprise، Pro و Education ویندوز 8 به بعد نیز موجود است.

نصب Hyper-V در ویندوز 10

برای نصب و راه اندازی Hyper-V ابتدا باید امکانات سخت افزاری مورد نیاز این برنامه را بررسی کنید. پیش‌نیازهای مورد نیاز برای نصب Hyper-V عبارتند از:

  • پردازنده 64 بیتی با ترجمه آدرس سطح دوم
  • حداقل 4 گیگابایت حافظه
  • پشتیبانی از مجازی سازی در BIOS/UEFI

در PowerShell یا Command Prompt دستور Systeminfo را تایپ کنید تا ببینید سرور از Hyper-V پشتیبانی می‌کند یا خیر.

نصب Hyper-V

اگر همه پیش‌نیازهای Hyper-V فهرست شده دارای مقدار Yes باشند، سیستم شما می‌تواند نقش Hyper-V را اجرا کند. اگر هر موردی No را برگرداند، الزامات ذکر شده در این سند را بررسی کنید و در صورت امکان تنظیمات را انجام دهید. در صورتی که همه پیش‌نیازها مانند سیستم‌عامل، سخت افزار، تنظیمات بایوس و سازگاری برآورده شود، Hyper-V را از طریق Windows Features می‌توانید نصب کنید.

Hyper-V Windows Features

 

B/hyperv

نوشته‌های مرتبط

بهینه سازی عملکرد ماشین‌های مجازی در Hyper-V
بهبود عملکرد ماشین مجازی در Hyper-V

چه مسائلی می‌توانید بر محیط Hyper-V تاثیر بگذارد و از چه راه‌هایی میتوانید ماشین مجازی (VM) خود را بهبود بخشید؟