DNS چیست؟

"DNS چیست و چگونه کار می کند؟ Domain Name System که به اختصار به آن DNS گفته می شود یک سیستم نامگذاری برای رایانه‌ها، سرویس‌ها و ... می باشد"

DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

DNS چیست و چگونه کار می‌کند؟

DNS چیست و چگونه در شبکه کار می‌کند؟ سیستم نام دامنه یا Domain Name System که به اختصار DNS گفته می شود یک سیستم نامگذاری برای رایانه‌ها، سرویس‌ها یا منابع دیگر می باشد که به شبکه اینترنت یا یک شبکه خصوصی (LAN) متصل هستند. زمانی که قصد دارید وارد یک وب سایت شوید، باید نشانی وب سایت را بدانید. نشانی وب سایت با IP مشخص میشود، اما به خاطر سپردن IP سخت است. به همین همنظور به جای نشانی IP از نام دامنه (Domain Name) استفاده می کنند. برای نمونه نشانی IP وب سایت گوگل 173.194.33.104 است که برای دسترسی وب سایت گوگل می توانید نشانی IP یا نام دامنه آن یعنی www.google.com را استفاده نمایید.

DNS چیست و چگونه کار می‌کند

در حقیقت DNS، پروتکل اینترنتی است نام دامنه وب سایت‌هایی که برای انسان قابل فهم است را به نشانی IP که برای خواندن توسط ماشین مناسب است، تبدیل می کند. در DNS، تمام نشانی‌های اینترنت درون بانک‌های اطلاعاتی توزیع شده‌ای قرار دارند که هیچ تمرکزی روی نقطه ای خاص از شبکه ندارند. روش کار DNS به این صورت است که زمانی که یک کاربر یا برنامه کاربردی قصد برقرار یک ارتباط، با نام دامنه در شبکه دارند، اولین مرحله یک تابع کتابخانه‌ای به نام Library Function اجرا می‌شود، به این تابع کتابخانه‌ای، تابع تحلیلگر یا به انگلیسی Name Resolver نیز گفته می شود.

تابع تحلیلگر، نام دامنه‌ای که قرار است ترجمه شود را به عنوان پارامتر ورودی دریافت می‌کند و سپس یک بسته درخواستی به نام Query Package به روش UDP تولید کرده و به نشانی DNS (که به صورت پیش‌فرض مشخص شده است) ارسال می‌کند. تمام سرورهای میزبان، حداقل باید یک نشانی IP از یک سرویس دهنده DNS در اختیار داشته باشند. این «سرویس دهندهٔ محلی» پس از جستجو، نشانی IP معادل با یک نام نمادین را برمی‌گرداند. در آخر تابع تحلیلگر نشانی IP را به برنامه کاربردی تحویل میدهد و برنامه کاربردی می‌تواند عملیات مورد نظر خود را ادامه دهد.

Top Level Domain یا TLD

TLDها دسته دیگری از سرورها می‌باشند که وظیفه تجزیه و تحلیل دامنه‌ای که برای رسیدن به IP به آن درخواست داده اید را انجام می‌دهد. باید به این نکته توجه کنید که در این مرحله از مراحل DNS هنوز به نشانی IP دسترسی نخواهید داشید و TLDها تنها وظیفه تحلیل نام دامنه بر اساس پسوندها را بر عهده دارد. در ابتدا پسوند نشانی دامنه درخواستی شما بررسی می‌شود تا مشخص شود در کدام بخش قرار می‌گیرید.

با یک نگاه ساده به پسوند دامنه که در انتهای نام دامنه قرار دارد، می توانید ماهیت سرویس دهنده را حدس بزنید و بدانید که سرویس دهنده شما در کدام کشور قرار دارد. یعنی اگر انتهای نام دامنه متفاوت باشد، منطقه جستجو برای پیدا کردن نشانی IP معادل آن نیز، متفاوت خواهد بود. Top Level Domainها به هفت منطقه عمومی بیشتر از صد منطقه کشوری تقسیم بندی شده‌اند.

هفت TLD عمومی که همه آن‌ها سه حرفی هستند عبارتند از:

com. پسوند com که از کلمه commerce گرفته شده جزو موسسات اقتصادی و تجاری به شمار می‌آیند.
edu. پسوند edu که از کلمه education گرفته شده جزو علمی یا دانشگاهی به شمار می‌آیند.
gov. پسوند gov که از کلمه goverment گرفته شده برای ساخت دامنه وب‌سایت‌های دولتی استفاده می‌شود.
int. پسوند int که از کلمه international گرفته شده برای سازمان‌های بین‌المللی مثل یونسکو، فائو و ... استفاده می‌شود.
mil. پسوند mil که از کلمه military گرفته شده به معنای نیروی نظامی است و سایت‌های مربوط به ارگان‌های نظامی از این پسوند استفاده می‌کنند.
net. پسوند net که از کلمه network گرفته شده به معنای شبکه است و مالک این پسوند جزو یکی از ارائه دهندگان خدمات شبکه به شمار می رود.
org. پسوند org که کوتاه شده organizations است برای وب‌سایت‌های موسسات و سازمان‌هایی که معمولا فعالیت غیرتجاری یا غیرانتفاعی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش‌های جستجوی DNS چیست؟

همانگونه که اشاره کردیم، نام دامنه در قالب TLDها سازماندهی شده‌اند و در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره نمی‌شوند بلکه روی کل شبکه اینترنت توزیع شده‌اند. به همین دلیل برای ترجمه یک نام دامنه به نشانی IP ممکن است چندین مرحله «پرس و جو» صورت بگیرد تا یک نشانی IP پیدا شود. طبیعی است که یک درخواست برای تبدیل نام دامنه به IP همیشه موفقیت آمیز نباشد و ممکن است به پرس و جوهای بیشتری نیاز شود و یا حتی ممکن است یک نام دامنه اشتباه باشد و هیچ نشانی IP معادل آن وجود نداشته باشد.

سه روش برای جستجوی نام دامنه در DNS چیست؟

  • پرس و جوی تکرای یا Iterative Query
  • پرس و جوی بازگشتی یا Recursive Query
  • پرس و جوی معکوس یا Reverse Query

 

B/wdns

نوشته‌های مرتبط

آدرس IP یا نشانی آی پی چیست و چه کاربردی در آدرس دهی شبکه دارد؟
آدرس IP چیست؟

دامنه اینترنتی یا به انگلیسی Internet Domain یک نام دامنه در شبکه است که کاربرد اجازه می‌دهد به آسانی به وب‌سایت دسترسی داشته باشد

جستجوی معکوس DNS یا rDNS چیست و چه کاربردی دارد؟
Reverse DNS چیست؟

در شبکه‌های کامپیوتری DNS معکوس یک تکنیک جستجو در DNS برای تعیین نام دامنه مرتبط با یک آدرس IP است (معکوس جستجوی معمول DNS)

فورواردر مشروط یا Conditional Forwarders در DNS چیست؟
فوروارد مشروط DNS

کاندیشنال فورواردر (Conditional Forwarders) یا فورواردر مشروط، یکی از ویژگی‌های DNS است که در Windows Server 2003 معرفی شده است.

نشت DNS چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟
نشت DNS چیست؟

نشت DNS یک نقص امنیتی است که به ISP یا هر شنونده دیگر اجازه می‌دهد تا ببیند کاربر از چه وب‌سایت‌هایی بازدید می‌کند. این نقض امنیتی معمولا در انواع خاصی از VPNها اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال در VPNهای split-tunnel که حتی در صورت فعال بودن VPN همچنان می‌توان ترافیک را از طریق رابط شبکه محلی ارسال کرد.