اکتیو دایرکتوری چیست؟

"اکتیو دایرکتوری سرویسی است که توسط شرکت ماکروسافت ارائه شده و بر روی ویندوز سرور نصب می‌شود. وظیفه اکتیو دایرکتوری مدیریت متمرکز شبکه است."

اکتیو دایرکتوری چیست و چه مزایایی در کنترل شبکه و احراز هویت کاربران دارد؟

اکتیو دایرکتوری چیست و چه مزایایی در کنترل شبکه و احراز هویت کاربران دارد؟

اکتیو دایرکتوری (Active Directory) از سرویس‌های شرکت ماکروسافت است که برای مدیریت و متمرکز کردن منابع شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. Active Directory توسط کنترل کننده دامنه (Domain Controller) کار می‌کند و بر اساس سرویس دهنده‌های بر مبنای ویندوز سرور تهیه شده است. بدون استفاده از اکتیو دایرکتوری مدیریت منابع نیازمند بررسی تک‌به‌تک آن‌ها به صورت منفرد است، در صورتیکه می‌توانید مدیریت منابع شبکه و احراز هویت کاربران را به صورت مجتمع داشته باشید. اکتیو دایرکتوری از پروتکل‌های LDAP نسخه 2 و 3، Kerberos و DNS استفاده می‌کند.

این تکنولوژی به گونه‌ای طراحی شده که وظیفه رسیدگی به تعداد زیادی از درخواست‌ها و تغییرات را به صورت همزمان دارد. برای مثال برای اشتراک گذاری و تعیین سطح دسترسی پوشه‌ها روی شبکه بدون اکتیو دایرکتوری نیازمند تعیین دسترسی هر کاربر برای هر پوشه به صورت مجزا باشیم اما در حالت اکتیو دایرکتوری با اعمال قوانی گروهی (Group Policy) می‌توان این عملیات را به صورت متمرکز انجام داد. یا در احراز هویت کاربران هنگامی که تصمیم به تعویض گذرواژه کاربران یا تعیین سطح دسترسی برای آن‌ها دارید، تمامی سیستم‌ها با اکتیو دایرکتوری مجتمع شده و به صورت خودکار با گذرواژه و سطح دسترسی جدید هماهنگ می‌شوند و نیازی به بروزرسانی تک‌تک کاربران نیست.

کنترل کننده دامنه یا دامین کنترلر

سروری که سرویس اکتیو دایرکتوری را ارائه و مدیریت می‌کند، دامین کنترلر (Domain Controller) که به اختصار به آن DC هم می‌گویند نام دارد. برای مثال زمانی که کار قصد ورود گذرواژه را دارد، دامین کنترلر بررسی صحت گذرواژه و تعیین سطح دسترسی کاربر را انجام می‌دهد.

استفاده از اکتیو دایرکتوری خوب است؟

برخی از کاربران بر این باورند مدیریت تکی منابع شبکه بسیار ساده‌تر بود و هیچ نیاز به امنیت، مدیریت و اشتراک متمرکز ندارند. در حالی که امروزه تاثیر ساختارهای گروهی و محیط‌های متمرکز در توسعه سازمان‌های بزرگ و گروه‌های علمی مانند دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی انکارناپذیر است. اکتیو دایرکتوری برای شبکه یک سازمانی، محیطی قابل توسعه با مدیریت بهتر و ایمن‌ فراهم می‌کند و بسیار کارآمد و موثر است.

B/activedirectory

نوشته‌های مرتبط

آژور اکتیو دایرکتوری Azure Active Directory چیست؟
آژور اکتیو دایرکتوری چیست؟

آژور اکتیو دایرکتوری یک سرویس مدیریت هویت و دسترسی مبتنی بر ابر است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است.

دامین کنترلر (Domain Controller) چیست؟
دامین کنترلر چیست؟

دامین کنترلر سروری است که به درخواست‌های احراز هویت کاربران و تایید آنها در شبکه‌های کامپیوتری پاسخ می‌دهد.